Mr. Bean: Elektromobily som miloval. Teraz sa cítim trochu podvedený

Atkinson si prvý hybrid kúpil pred 18 rokmi a prvý elektromobil pred deviatimi. Hodnotí ich nielen ako užívateľ, ale aj ako vyštudovaný elektrotechnik.

08.06.2023 14:00
Herec  Rowan Atkinson Foto:
Herec Rowan Atkinson na elektromobily nezanevrel, no ich čas podľa neho ešte nenastal.
debata (8)

Rowana Atkinsona má zrejme každý spojeného s rolou Mr. Beana a považuje ho za komika. Nie je to však celkom tak. Atkinson je totiž aj autorom zamyslení v známom britskom denníku The Guardian. A to je už celkom iný žáner.

„Podvedený“ elektromobilmi

Začiatkom júna sa vo svojej (pomerne obsiahlej) úvahe s príznačným názvom Milujem elektromobily a patril som k ich prvým užívateľom. Teraz sa však stále viac cítim podvedený venuje elektrickým autám, ich významu a budúcnosti. Teraz si určite mnohí pomyslia, prečo by vôbec mali čítať úvahy komika na tému, ktorá je jeho profesii na míle vzdialená. To by bol však veľký omyl.

Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení

Video

Rowan Atkinson je totiž už roky známy svojou vášňou k autám a aj im rozumie. Navyše o elektromobiloch vôbec nepíše z pohľadu laika, ale dlhoročného užívateľa a majiteľa, ide o jeho osobné skúsenosti. Svoj prvý hybrid si totiž kúpil pred 18 (!) rokmi a svoj prvý elektromobil pred deviatimi. Má teda s nimi bohaté skúsenosti. Atkinson navyše nie je len komik – má vyštudovanú elektrotechniku so špecializáciou na riadiace systémy. To asi mnohí nevedia.

Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte viac Rozprávka o lacnej jazde elektrických áut sa končí. Briti už vymýšľajú novú daň

Okrem toho na elektromobily nezanevrel, má o nich len stále väčšie pochybnosti. „Elektrickým autám možno trochu chýba duša, ale sú to úžasné mechanizmy: rýchle, tiché a donedávna veľmi lacné na prevádzku. Ale stále viac sa cítim trochu podvedený,“ píše v úvode svojho stĺpčeku. Jeden z hlavných problémov vidí vo falošnej ekologickej rétorike, v ktorej sa úplne abstrahuje od ekologických problémov, súvisiacich s komponentmi pre elektromobily a od obrovského množstva emisií CO2, vznikajúcich pri ich výrobe.

„Problém spočíva v lítium-iónových batériách, ktorými sú v súčasnosti vybavené takmer všetky elektromobily: sú absurdne ťažké, na ich výrobu je potrebné obrovské množstvo energie a odhaduje sa, že vydržia len niečo viac, než ako 10 rokov. Zdá sa, že je to zvrátená voľba hardvéru, s ktorým by mali automobily bojovať proti klimatickej kríze,“ píše Atkinson s tým, že zámer zaviesť tieto batérie do ťažkých nákladných vozidiel nedáva zmysel, tam by mal podľa neho hrať prím vodík. „Ak vodík vyhrá preteky o dominantné palivo pre nákladné autá – a vďaka tomu bude dostupný na každej čerpacej stanici – mohol by sa stať populárnym palivom aj pre osobné autá,“ dopĺňa.

Problémom nie sú spaľovacie motory, ale ich palivo

Taktiež podľa neho netreba zanevrieť na syntetické palivá. „Bolo by rozumné urýchliť vývoj syntetického paliva, ktoré sa už používa pre závodné autá; je to produkt založený na dvoch jednoduchých princípoch: po prvé, benzínový motor nie je z ekologického hľadiska problémový kvôli technológii, ale kvôli palivu, ktoré sa v ňom využíva. Po druhé, v rope nie je vôbec nič, čo by bolo nenahraditeľné. … Syntetické palivo sa od roku 2026 bude využívať v pretekoch Formule 1. To by pomohlo akcelerovať jeho vývoj tak, že by bolo následne použiteľné aj v bežných autách so spaľovacími motormi, vďaka čomu by sa stali z hľadiska emisií CO2 prakticky úplne neutrálnymi."

Elektromobilita Čítajte viac Aké mýty kolujú o elektromobiloch? Majú svoje výhody, ale aj slabiny

Upozorňuje aj na iný vážny problém s ekológiou pri autách – je ním náš konzumný vzťah k nim. „Najväčším problémom, ktorý musíme riešiť vo vzťahu spoločnosti k automobilom, je kultúra predaja „fast fashion“, ktorá je komerčnou šablónou automobilového priemyslu už desaťročia. V súčasnosti si nové autá nechávame v priemere len tri roky, kým ich predáme, a to najmä vďaka populárnemu trojročnému lízingu. Je to nehorázne a márnotratné plytvanie svetovými prírodnými zdrojmi, najmä ak si uvedomíte, v akom super stave je trojročné auto. Keď som bol dieťa, každé päťročné auto bolo len kopou hrdzi, dobrou akurát tak na šrotovisko. To ale už neplatí. Teraz sa dá za 15 000 libier vyrobiť auto, ktoré vám pri citlivom prístupe a starostlivosti vydrží 30 rokov. Je na mieste úvaha, že keby si prví majitelia nechali svoje autá aspoň 5 rokov namiesto troch, výroba áut a s ňou spojené emisie CO2 by sa výrazne znížili. Napriek tomu by sme si boli rovnako mobilní, len by sme jazdili s o niečo staršími autami.“

Elektrická doba ešte nenastala

Svoju úvahu zakončuje myšlienkou, že elektromobily sú riešením pre budúcnosť, no nie najbližšiu. „Ekologicky zmýšľajúci priatelia sa ma ako automobilového nadšenca často pýtajú, či si majú kúpiť elektromobil. Mám sklon im radiť, že ak ich vozidlo je starý diesel a jazdia veľa po centre mesta, zmena stojí za zváženie. Inak je však predčasná. Elektrický pohon bude jedného dňa znamenať skutočný prínos, ale ten deň je ešte vzdialený,” dodáva.

Kompletné zamyslenie Rowana Atkinsona nájdete na tomto odkaze. (denník The Guardian texty neblokuje) Stojí za prečítanie, pretože my sme z neho vytiahli len niektoré myšlienky, navyše zostručnené a bez podporných faktov a štúdií, ktoré Atkinson uvádza a podopiera nimi svoje tézy.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Mr. Bean #Rowan Atkinson #elektormobilita
Články podľa značiek