Toyota Corolla je v súčasnosti najpredávanejším autom planéty. Toyota ju predstavila v roku 1966 a odvtedy uviedla na trh celkovo 12 generácií. Z tých sa za viac ako polstoročie vyrobilo vyše 50 miliónov kusov. Udržať v kondícii tú súčasnú má rozsiahla modernizácia, v rámci ktorej sa dočkal vylepšenia aj ikonický hybridný pohon.
Ten má mať lineárnejší charakter, nižšiu hlučnosť a prirodzenejší vzťah otáčok a okamžitej rýchlosti. Základom bude slabšia verzia s atmosférickým 4-valcom 1,8 Dynamic Force. Toyota svoj hybridný pohon doviedla temer k dokonalosti a aktuálne sa poro ňom doslova „vrhla“ do výroby a vývoja elektrických áut. Len pre zaujímavosť – japonská automobilka plánuje do roku 2030 investovať takmer 14 miliárd dolárov do vývoja batérií pre elektromobily, vrátane polovodičových (kremíkových) a lítium-iónových novej generácie.
A pritom jej predstavitelia stále zostávajú relatívne skeptickými k rýchlemu nástupu čisto elektrických áut. Aj preto stále intenzívne pracujú na vodíkových technológiách. Novovymenovaný generálny riaditeľ Toyoty Koji Sato nedávno prekvapivo vyhlásil, že aj keď elektromobily sú dôležité a zostávajú v centre pozornosti Toyoty, tak pre aktuálne najväčšiu automobilku na svete bude najvyššou prioritou jej uhlíkovo neutrálnej stratégie vodík a budovanie vodíkovej infraštruktúry. „Chceme, aby bol vodík v blízkej budúcnosti rovnocennou alternatívou iným druhom pohonu,“ povedal Sato koncom marca pred vyvalostnými pretekmi, kde sa Toyota prezentovala prvým pretekárskym auto na vodíkový pohon.
Máme jún a Toyota má za sebou ďalší významný míľnik – prechod na kvapalný vodík. A to je pomerne dôležitá zmena. Použitie kvapalného vodíka skrátilo čas zastávok v boxoch a umožnilo tankovať vozidlo na rovnakom mieste ako autá využívajúce klasické palivá. Kvapalný vodík tiež nevyžaduje toľko prídavných zariadení ako ten plynný a priestor potrebný na inštaláciu zariadení je štyrikrát menší ako doteraz. Vďaka tomu, že nie je potrebné stláčať plyn je možné natankovať veľa áut jedno po druhom. Čas tankovania zostal rovnaký, a to 1,5 minúty.
Vozidlo využíva, aj napriek zmene skupenstva vodíkového paliva, rovnaký spaľovací motor, v ktorom bol upravený len systém jeho prívodu. Kvapalný vodík má vyššiu energetickú hustotu, vďaka čomu môže auto prejsť väčšiu vzdialenosť. Intenzívne práce na vývoji modelu GR Corolla H2 Concept s motorom na kvapalný vodík umožnili za posledné dva mesiace znížiť hmotnosť auta až o 50 kg. To pomohlo dosiahnuť na trati rýchlejšie časy za jedno kolo v porovnaní s prvou verziou GR Corolla H2 Concept poháňanou stlačeným vodíkom z roku 2021.
Nie všetko je však jednoduché. V prípade plynného vodíka je konfigurácia celého systému napájania jednoduchšia. Pri kvapalnom je to náročnejšie. Ten sa musí skladovať a tankovať pri teplotách pod –253 stupňov Celzia, čo je obrovská výzva. Jeho využitie si vyžaduje vývoj technológie palivových čerpadiel schopnej prevádzky pri takýchto nízkych teplotách. Potom je potrebné myslieť aj na zamedzenie prirodzeného vyparovania vodíka z nádrží a vytvorenie predpisov týkajúcich sa montáže nádrží do vozidiel.