Fio bankaFio banka

Šok. Nemci redukujú plány na počet nabíjačiek, vraj ich toľko netreba

Nemci chceli mať do roku 2030 milión verejných nabíjacích miest. Teraz tvrdia, že ich vlastne ani nepotrebujú, pretože ľudia si autá nabíjajú doma. Pritom automobilový priemysel bije na poplach, že rozvoj infraštruktúry zaostáva za rastom podielu elektromobilov na cestách.

20.06.2023 16:00
nabíjanie škoda enyaq Foto:
Nemci vraj budú potrebovať menej verejných nabíjacích staníc, pretože autá si nabíjajú doma. (ilustračné foto)
debata (11)

Len koncom októbra minulého roku potvrdila nemecká vláda nový a mimoriadne ambiciózny plán v hodnote 6,6 miliardy eur, zameraný na obrovské rozšírenie infraštruktúry pre nabíjanie elektromobilov. Jeho súčasťou bolo „silné“ vyhlásenie, že Nemecko do roku 2030 postaví 1 milión verejných nabíjacích staníc pre elektromobily. Tie mali pribúdať výrazne aj na vidieku, kde je s dostupnosťou verejných nabíjačiek stále veľký problém. Len pre zaujímavosť – aktuálne ich je v Nemecku približne 85-tisíc.

Prešlo len pár mesiacov a Nemci tento svoj plán potichu opúšťajú. Dôvod je zaujímavý – vraj sa ukazuje, že ľudia dávajú prednosť domácemu dobíjaniu. Na každú inštaláciu verejnej nabíjačky vraj pripadá desať inštalácií súkromných nabíjačiek – to analytici v roku 2020, keď sa tento plán začal pripravovať, odhadli zle. Teda presnejšie – neodhadli, ale politici mali „veľké oči“ a z hľadiska PR znie fráza „vybudujeme milión nabíjačiek“ veľmi dobre.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Expert spočítal, koľko nabíjačiek nahradí jednu čerpaciu stanicu. Číslo je šokujúce

„Miliónový“ cieľ vychádza zo štúdie z roku 2020, to je fakt. Faktom však je, že táto štúdia obsahovala štyri možné scenáre vývoja a len v jednom z nich sa hovorilo o potrebe milióna verejných nabíjacích staníc, zvyšné tri prezentovali skromnejšie čísla. Tie by v titulkoch novín a časopisov tak bombasticky nevyzerali, aj keď zrejme boli reálnejšie.

„ Cieľ (pôvodný, pozn. redakcie) nezohľadňuje obrovský vývoj vozidiel a jednej strane a nabíjacích staníc na strane druhej, a je teda technologicky zastaraný,“ uviedla Kerstin Andreaeová, predsedníčka energetickej lobistickej skupiny BDEW, ktorá sa svojho času na štúdii podieľala. Hovorca ministerstva dopravy, ktoré riadi podnikateľom naklonená strana Slobodných demokratov, uviedol, že tento cieľ je stále oficiálnou politikou, ale už nepatrí k prioritám.

Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení - pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
Video

Otázkou je, či si Nemci znížením pôvodného zámeru nepletú na seba bič. Je pravda, že teraz väčšina Nemcov preferuje domáce nabíjanie, ale pravda je aj to, že elektromobily sú drahé a v súčasnosti si ich kupujú skôr majetnejší Nemci, bývajúci v rodinných domoch. Pretože ceny elektromobilov klesajú, bude rásť aj podiel majiteľov elektromobilov bez možnosti súkromného dobíjania. A verejné rýchlonabíjačky môžu začať chýbať.

Aktuálne sa hovorí, že krajine by do roku 2030 mohlo stačiť 440 000 až 840 000 verejných dobíjacích miest. Aj tento rozptyl však ukazuje, ako je nástup elektomobility nepredvídateľný a nikto zatiaľ presne netuší, ako bude prebiehať, čo naozaj bude treba a čo nie.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 11 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #nabíjacie stanice #verejné nabíjačky #nabíjacia infraštruktúra #elektromobilita v Nemecku
Články podľa značiek