
V posledných rokoch sme otvárali oči nad brutálnym nárastom cien nových áut. Dôvodom bola pandémia a následná čipová kríza, ktorá mala na svedomí nedostatok nových áut. Automobilky jednoducho nedokázali vyrobiť požadovaný počet vozidiel. A tak zvýšili ceny tých, ktoré mali k dispozícii. Je to logický zákon trhu, keď dopyt prevyšuje ponuku. Dokonca si viacerí výrobcovia mädlili ruky, pretože marže vyskočili na rekordnú úroveň. Takže aj s menším počtom predaných áut dokázali zarobiť viac ako v tých najlepších časoch. Tento „raj“ ale s ustupujúcou čipovou krízou pomaly končí. Naznačuje to analýza švajčiarskej UBS Asset Management, ktorá predpovedá, že tento rok zíde z liniek o šesť percent viac áut, než bude schopný prijať trh.
Slovensko pri čipoch poráža americké Silicon Valley
V číslach to znamená nadprodukciu piatich miliónov vozidiel. Podľa UBS Asset Management to vytvorí tlak na ceny. Stať sa tak má už v druhej polovici tohto roka. Automobilky sa vraj pripravujú na cenovú vojnu, ktorú sme už od začiatku roka zaznamenali napríklad v segmente elektromobilov. Dole s cenami išla prudko Tesla a následne ďalší výrobcovia ako Lucid, Rivian alebo Ford. „Vzhľadom na stúpajúce výrobné plány vidíme vysoké riziko nadprodukcie a v dôsledku toho rastúci tlak na ceny," uviedla UBS v poznámke pre klientov. "Cenová vojna sa už začala v oblasti elektrických áut a očakávame, že sa rozšíri aj do segmentu áut so spaľovacími motormi“.

Trpieť znižovaním cien majú s najväčšou pravdepodobnosťou výrobcovia mainstreamových rodinných áut, uviedli analytici, zatiaľ čo výrobcovia luxusných áut obstoja lepšie. Dopyt po nových autách ovplyvní negatívne nepochybne aj inflácia, ktorá zdražuje potraviny či bývanie, takže na kúpu nového auta nie je práve najlepší čas. Zákazníci mieria skôr než do showroomov radšej do autobazárov. Trh s ojazdenými autami láme rekordy, to napriek tomu, že aj autá z druhej ruky zdraželi. Druhým trendom je, že zákazníci nových áut dávajú prednosť tým lacnejším. Chcete dôkaz? Najpredávanejším autom Európy bola v apríli aj v máji lacná Dacia Sandero. Medziročne zlepšila svoje skóre o 78 %. Za prvé tri mesiace sa zo Sandera predalo 60 202 kusov.
