EV6, ale s celkom inou technikou
Netreba byť géniom, aby ste si spočítali, že GT disponuje systémovým výkonom šialených 430 kW. A rovnako monštruózny je krútiaci moment 740 Nm, zvlášť preto, že na „plyne“ ho máte takmer od nulových otáčok. S prenosom hnacej sily na asfalt pomáha celkom nový zadný elektronický riadený samosvorný diferenciál e-LSD. Zmenám sa nevyhol ani podvozok. Predná náprava má napríklad novú geometriu, ale aj celkom nové dvojité spodné ramená. Kým predné pružiny sú mäkšie o deväť percent, tie zadné, naopak, stuhli o 11 %. Zadný stabilizátor je tuhší o 15 %. Ťažisko znižuje redukovaná svetlá výška o päť milimetrov. A hlavne, GT je jedinou verziou EV6 s adaptívnymi tlmičmi s plynulou reguláciou tuhosti, čo má priamy dopad aj na redukciu náklonov v zákrutách.
Kontakt s vozovkou zabezpečuje vyslovene športové obutie – pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s profilom 255/40 R21 – navrhnuté len pre EV6 GT. Dokonca s penovou výplňou, ktorá potláča hluk. Brzdy sú samostatnou kapitolou. Skrotenie tejto elektrickej beštie majú na starosti štvorpiestikové strmene s elektrickým posilňovačom, ktoré sa zakusujú do ventilovaných kotúčov s priemerom 380, respektíve 360 mm. Obratnosť zas zaručuje strmšie progresívne riadenie ktoré potrebuje len 2,3 otáčok volantu na vychýlenie kolies v porovnaní so štandardnými 2,6 otáčkami. Viac zmeniť sa naozaj nedalo. Funguje to ale za volantom? EV6 má dve tváre. Tak ako každý elektromobil sa vie hrať v režime Eco alebo Comfort na neviniatko. Má hladkú akceleráciu, jemné reakcie pri parkovaní a takmer dokonalé ticho v kabíne. Pri ustálenej rýchlosti používa prioritne zadný elektromotor. Ten predný príde k slovu až v režme Sport.
To ale nie je zďaleka všetko, pretože skutočné zázraky sa začnú diať až po stlačení tlačidla GT na volante. V tom okamžiku sa zadný elektromotor prepne vďaka dvojitému meniču do 800 V režimu. Je to akoby ste aktivovali forsáž. Ťažko to popísať. Pocit zo zrýchlenia z nuly na stovku je až trochu desivý, ak si predstavíte, že sedíte v projektile s hmotnosťou 2,2 tony. Možno si spomeniete na zážitky z horskej dráhy. Preťaženie je ukrutné a začína okamžite. Žiadne váhanie „turba“ ani prevodovky, len okamžitý „kopanec“ a kontinuálna nekončiaca akcelerácia. Predok auta sa pod náporom prevahy zadných kilowattov najprv mierne nadvihne, ale potom sa poslušne vráti k asfaltu. Odčítať digitáne číslice rýchlomera nemáte šancu. Menia sa rýchlosťou blesku. Toto divadlo sprevádzané syntetickým „podfarbením“ audia Meridian vraj končí až pri údaji 260 km/h, na čo sme ale nemali žalúdok.
Gumy ničí s barvúrou
Vďaka módu GT Drive máte možnosť nastaviť si nielen charakteristiku podvozka či stabilizácie ale dokonca aj účinok bŕzd. No najväčšou vychytávkou je nepochybne driftovací mód, kedy sa GT premení na ničiteľa zadných pneumatík. Cesta k nemu ale nie jednoduchá. Počas jazdy sa zapnúť vôbec nedá. Musíte vypnúť auto, stlačiť brzdu, následne vozidlo aktivovať, podržať na pár sekúnd tlačidlo GT, vypnúť ESP a na záver ešte pritiahnuť k sebe na pár sekúnd krídelká rekuperácie. To aby ste nezabudli. Až potom je GT pripravené na driftovaciu exhibíciu. Na ňu sme ale opäť, aj z úcty k extra drahým pneumatikám, nemali odvahu. Ako dlho by mohla trvať ich smrť? Možno pár desiatok sekúnd. Navyše je tu opäť obrovská nadváha, ktorú cítiť už v zákrutách, nieto ešte pri driftoch. Napriek nízkemu ťažisku aj všemožnej snahe Kie potlačiť náklony a udržať „gumy“ na asfalte, sa jednoducho nedá utajiť.
Chce to rešpekt. Inak sa mení GT na sebezničujúcu zbraň. Takže viac istoty sme mali v režimoch Sport či Comfort, kedy nemá GT problém plniť každodenné rodinné povinnosti a pritom je stále vzrušujúco rýchle. Má to však jednu chybičku krásy. EV6 GT je z dôvodu použitia dvoch synchrónnych motorov dosť „lačné“ po elektrine. Sama Kia udáva pre GT kombinovanú spotrebu 20,6 kWh na 100 km, o 2,2 kWh viac ako pri GT-line. Ale na diaľnici sa ľahko dostanete nad 25 či 30 kWh. My sme mali priemer asi 23 kWh na 100 km pri relatívne ekonomickom jazdnom štýle a teplom počasí. Pri GT-line to bolo len necelých 18 kWh. Takže batéria s kapacitou 77 kWh, identická s ostatnými EV-šestkami, nie je zárukou extra dlhého dojazdu. Možno by si najrýchlejšia Kia zaslúžila väčší akumulátor. To by však bola opäť ťažšia, čo autu s logom GT nesvedčí.
Dobrou správou ale je, že rovnako ako rýchlo vie GT batériu „vyžmýkať“, vie ju aj nabiť. Vďaka 800 V technológii podporuje nabíjací výkon až 240 kW. Ak je batéria zahriata, zvládne za 20 minút dobiť aj viac ako 55 kWh. Overili sme si to osobne. Splnené však musia byť optimálne podmienky a dostupný musí byť aj maximálny nabíjací výkon na nabíjačke, čo nebýva vždy pravidlom. Takže aká je Kia EV6 GT? Ak by ste sa nás spýtali, či je dobrým rodinným autom, asi by sme zaváhali. Extrémna dynamika sa totiž nezaobišla bez kompromisov. Široké a nízke pneumatiky, spolu so zníženým a tuhším podvozkom, obrali totiž EV6 GT o časť komfortu. A aj kufor je o 40 litrov menší. No rovnako ťažko sa odpovedá na otázku, či EV6 GT naozaj vzrušujúcim športovým kupé. Brutálnym zrýchlením v priamke na to nepochybne má, ale zákrutami či slalomom sa zďaleka nepohybuje s takou bravúrou, ako oveľa ľahší súperi tankujúci benzín. Za volantom to teda až taká zábava nie je. Skôr adrenalín, ktorý vás láka ísť na hranu.
Pozrite sa, ako Kia EV6 driftuje
Záver
Je to vlastne šialené. V cene 75 590 eur môžete mať auto, ktorého dynamika bola donedávna výsadou superšportov s cenovkami vysoko nad 150 000 eur. Lenže, je to zároveň aj zbraň, na ktorú nepotrebujete zbrojný pas. Stačí vodičské oprávnenie skupiny B. A to je rovnako desivé, ako desivé sú výkony tohto elektrického rodinného extrému. Cenou EV6 GT naozaj milo prekvapí, aspoň vo svete elektromobilov. Okrem sily dostávate totiž aj maximálnu úroveň vybavenia. V sérii sú 21-palcové disky, špičkové LED svetlá, sedadlá čalúnené Alcantarou, kožený volant, 2-zónová klimatizácia, výkonné audio Meridian so 14 reproduktormi, elektricky ovládané zadné veko, laminované okná, navigácia, head-up displej, adaptívny podvozok aj kompletný balík asistenčných systémov vrátane udržiavania v jazdnom prúde, adaptívneho tempomatu či a 360-stupňovej parkovacej kamery. Už niet čo dokúpiť. Taká Škoda Enyaq Coupé RS je síce o 12 700 eur lacnejšia, ale má približne polovičný výkon a množstvo prvkov len za príplatky.