
Len nedávno sme priniesli informáciu, že oživená automobilka Moskvič, ktorá vznikla po „znárodnení“ moskovskej fabriky Renaultu, odvolala bývalého šéfa. Bol ním Dmitrij Pronin, ktorý predtým pracoval na dopravnom odbore mesta Moskva. Jeho vymenovanie nebolo až takým prekvapením, keďže fabrika sa dostala po odchode Renaultu pod správu hlavného mesta Ruskej federácie. Pronin síce dostal komfortný padák v podobe postu predsedu predstavenstva automobilky, no je nepochybné, že dôvodom zmeny sú katastrofálne výsledky podniku.
Ódor o Orbánovi a ruských vojnových zločinoch na Ukrajine
Ten začal koncom vlaňajšieho roka produkovať preznačkované čínske SUV JAC JS4 ako Moskvič 3. O tieto autá však Rusi evidentne nejavia záujem. To napriek zľavám a dokonca bonusom v podobe pobytov pri Čiernom mori, ktoré začali díleri ponúkať zo zúfalstva pre nepredané skladové autá. Nebude ich málo. Chcete dôkaz? Máme tu najnovšie štatistiky ruskej analytickej agentúry Avtostat, ktorej čísla hovoria jasnou rečou. V júni predal Moskvič 1 500 vozidiel. Je to síce doterajší rekord, lenže nemení to nič na fakte, že od spustenia liniek, teda za viac ako šesť mesiacov, putovalo k zákazníkom len 4 000 áut.

Pritom prvých 2 000 bolo vyrobených už v januári. Prudký nárast posledný mesiac prvého polroka bol pravdepodobne spôsobený tým, že vedenie automobilky aj vláda sa snažia čínske SUV vyrábané v Moskve nanútiť taxislužbám či polícii. Ak by sa aj júnové predaje udržali na rovnakej úrovni ďalšie mesiace, i tak by celkovo Moskvič do konca roka predal len 13 000 áut. A to je úbohá bilancia, pretože plán je stanovený na 50 000 kusov. Otázku, ako to dosiahnuť, si už ale nemusí klásť bývalý šéf Pronin, pretože Moskvič má nového riaditeľa. Šokujúce je, že ide rodeného nemeckého manažéra Hansa-Petra Mosera.

Po tom, čo všetky zahraničné automobilky vrátane VW, Renaultu, Kie či Hyundaia odišli z Ruska na protest proti agresii na Ukrajine aj za cenu obrovských strát, takáto nominácia a jej prijatie nemeckým manažérom sú doslova škandalózne. Moser síce nie je v Rusku žiadnym nováčikom, veď od roku 2013 až do septembra 2022 zastával post projektového manažéra KAMAZ-u, ktorý je technickým partnerom Moskviča, lenže odvtedy sa toho naozaj veľa zmenilo. Moserovou úlohou je zvýšiť výrobu aj predaj. Nie je tajomstvom, že Moskvič napriek zúfalým obchodným výsledkom plánuje výrobu ďalších dvoch modelov – sedanu Moskvič 6 a crossoveru Moskvič 5, opäť čínskej proveniencie.
