Absolútny úlet: Ford chce, aby bolo možné auto šoférovať aj postojačky

V problémových situáciách by riadil vodič Ford Bronco postojačky, ovládacie prvky by boli na ráme predného okna.

18.07.2023 15:00
ford-bronco-stand-up-patent
Takto vyzerá "šoférovanie postojačky" v patente, ktorý si Ford nechal zaregistrovať.
debata (1)

Ford sa v posledných rokoch zviditeľnil niekoľkými mimoriadne bizarnými patentmi. Napríklad autom, ktoré vám „utečie“ ak neplatíte lízingové splátky, výsuvnými koncovkami výfukov, prídavnými batériami pre elektromobil na streche, alebo „samovystupovacím“ sedadlom. Teraz zverejnil ďalší úlet.

Ak ste niekedy jazdili náročným terénom, asi viete, ako je občas dôležité vykláňať sa z auta, aby ste mali lepší prehľad o prekážkach pred sebou. Ford dostal nápad, že by ste pri tom mali byť schopní aj naďalej ovládať kontinuálne auto a vytvoril koncept, ako by to bolo možné.

Ford Čítajte viac S Fordom to v Európe ide od desiatich k piatim. Chce to riešiť rušením dílerov

Patent Fordu ukazuje vodiča Bronca bez pevnej strechy (to by bol zaujímavý variant sám osebe) stojaceho s polovicou tela vysunutou z hornej časti vozidla. Takto môže mať dokonalý prehľad o natočení kolies a prekážkach pred autom. Ale šoférovať sa tak nedá. Ford však prišiel s nápadom, ako by to predsa len bolo možné. Treba len imiestniť ovládacie prvky tak, aby boli stojacemu vodičovi na dosah. Ideálne na rám predného okna. Vodič by teda stál tak trochu v podobnej pozície ako stojí veliteľ tanku v jeho kupole.

Má to však aj svoje nevýhody. Každý, kto jazdil náročnejším terénom už zažil extrémne bočné náklony, alebo stúpania či klesania. A v nich by sa ľahko mohlo stať, že stojaci vodič z offroadu jednoducho vypadne von.

Podľa patentovej prihlášky má systém využiť celú sériu rôznych senzorov (ultrazvukové senzory, kamery, dotykové senzory), aby auto presne zistilo, kedy vodič zaujal vzpriamenú polohu a prispôsobilo by tomu svoje ovládanie. Riadenie v stoji by bolo možné iba pri minimálnej rýchlosti a s obmedzeným zrýchlením aj brzdením.

VIDEO Vodiči pozor! Polícia začne sledovať priestupky z dronov
Video

Patent ukazuje, že rám čelného skla by mohol obsahovať sekundárne ovládacie prvky pre jazdu vo vzpriamenej polohe. Kapacitné dotykové plochy možno použiť na ovládanie rýchlosti vozidla, výkonu, krútiaceho momentu alebo aj priamo na riadenie a natáčanie kolies.

Nápad sám osebe je, slovami klasika, dostatočne šialený, aby sa mohol stať skutočným. Myslíme si však, že so sebou prináša viac možných rizík, než benefitov. Možno to nie je tak cool, ale jednoduchšie nám pripadá v náročnejších situáciách nechať navigovanie na spolujazdcovi, ktorý je mimo auta, alebo, ak je to možné, jednoducho z auta vystúpiť a terén pred ním si overiť na vlastné oči, kým sa naň pustíme aj s autom.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #off-road #Ford Bronco
Články podľa značiek