Zdražie požiar lode Fremantle Highway elektromobily? Vládne na nej drahé peklo

Požiar ďalšie obrej lode s elektromobilmi otvára nové otázky bezpečnosti námornej prepravy. Odpovede nebudú lacné a zaplatia ich nepochybne zákazníci.

01.08.2023 06:00
debata (15)
Loď Frenatle Highway horí už od stredy pri... Foto: Costa Guard
Fremantle Highway - požiar 2023 Loď Frenatle Highway horí už od stredy pri holandskom pobreží. V jej útrobách je doslova peklo.

Svet stále sleduje požiar lode Fremantle Highway pri holandskom pobreží, ktorá od minulej stredy horí a stále sa ju nepodarilo uhasiť. Na jej palube je 3 783 áut, z toho 498 obsahuje li-ion batérie. Holandská pobrežná stráž uviedla, že príčina požiaru nie je známa, no televízna stanica RTL zverejnila záznam, na ktorom je jasne počuť ako krízový pracovník hovorí, že „požiar vznikol v batérii elektrického auta“. To je veľký problém, pretože kvôli li-ion akumulátorom horia elektromobily s dvojnásobnou intenzitou ako bežné autá. Uhasiť sa nedajú klasickými postupmi, ako vodou či obmedzením prístupu kyslíka a navyše dochádza k spontánnemu opakovanému vzplanutiu. Na tieto riziká pritom nie je námorný priemysel pripravený.

Fremantle Highway - požiar 2023
Fremantle Highway - požiar 2023
+4Fremantle Highway - požiar 2023

Ako uvádza správa poisťovne Allianz Global Corporate & Specialty, v roku 2022 bolo hlásených 209 požiarov lodí, čo je najvyšší počet za poslednú dekádu a o 17 percent viac ako v roku 2021. Z tohto počtu sa 13 požiarov vyskytlo na lodiach prevážajúcich autá, i keď nie je jasné, ktoré z nich prepravovali aj elektromobily. Pri súčasnom raste odbytu elektrických áut je však vysoko pravdepodobné, že sa na ich palubách nachádzali. Napokon, Európska námorná bezpečnostná agentúra v marcovej správe uviedla, že hlavné typy nákladu identifikované ako zodpovedné za „veľký podiel požiarov zahŕňali… lítium-iónové batérie.“ Jednoducho, na prepravu elektromobilov nie sú lodní prepravcovia pripravení.

Súčasný štandard nestačí

"Prvá otázka, ktorá ma napadne, je: Zodpovedá súčasný bezpečnostný štandard rizikovému profilu tohto druhu tovaru?,“ pýta sa Nathan Habers, hovorca Kráľovskej asociácie holandských vlastníkov lodí (KVNR). Hasiace systémy na obrovských lodiach, ktoré prepravujú autá, neboli navrhnuté pre tento typ požiarov a lodné spoločnosti a regulačné orgány sa len teraz snažia dohnať tento sklz, povedal Douglas Dillon, výkonný riaditeľ Tri-state Maritime Safety Association. Nedávne požiare majú za následok zvýšené náklady na poistenie pre prepravcov a náklady sa pravdepodobne zvýšia aj pre majiteľov plavidiel, uviedol John Frazee, výkonný riaditeľ poisťovacieho makléra Marsh.

Zvýšenie rizík predstavuje aj samotný model prepravy áut na lodiach, takzvaný RoRo, čo znamená roll-on/roll-off – spôsob, akým sa autá nakladajú a vykladajú. Tieto lode sú čosi ako plávajúce parkovacie domy, ktoré môžu mať aj dvanásť podlaží. Na rozdiel od parkovísk sú však autá zaparkované jedno tesne za druhým, doslova s dotýkajúcimi sa nárazníkmi a nad nimi je voľný priestor len 30 až 60 centimetrov. To znamená, že hasiči nemajú k požiaru potrebný prístup. „Neexistuje spôsob, ako by sa hasiči v ochranných výstrojoch mohli dostať na miesto požiaru“ , povedal Dillon a dodal, že stiesnené podmienky navyše zvyšujú nebezpečenstvo uviaznutia. „Pri preprave elektromobilov vlakmi alebo na kamiónoch je to jednoduchšie. Stačí odpojiť vagón a kamión zas môže zastaviť,“ povedal Frazee.

Náprava bude drahá

Frazee očakáva, že poisťovatelia budú tlačiť na posilnenie bezpečnostných systémov na lodiach. Možnosti, na ktorých sa pracuje, zahŕňajú nové chemikálie na uhasenie plameňov, špecializované protipožiarne prikrývky pre elektromobily, špeciálne dýzy požiarnych hadíc na prepichnutie batérií alebo možnosť oddelenia elektrických vozidiel od ostatných. Priznáva však, že nevidí žiadne rýchle riešenie. Medzinárodná námorná organizácia, ktorá stanovuje pravidlá pre bezpečnosť na mori, plánuje budúci rok prijať nové opatrenia vzhľadom na rastúci počet požiarov na nákladných lodiach, uviedol hovorca agentúre Reuters.

Felicity Ace Čítajte viac Na požiarom zničenej lodi bez posádky sú stovky áut Porsche, Bentley a Audi

„Už sa o tom veľa hovorí ,“ povedal Habers z KVNR, „ale s týmto incidentom sa ukazuje, že by sme potrebovali celý proces urýchliť, najmä keď si uvedomíme, že počet áut tohto druhu bude len a len rásť." Vlani napríklad tvorili elektromobily na celosvetovom predaji áut, ktorý dosiahol 81 miliónov vozidiel, 9,5 %. V každom prípade bude preprava elektromobilov kvôli novým bezpečnostný opatreniam a drahšiemu poisteniu nákladnejšia. Tieto náklady bude nutné premietnuť do cien elektromobilov. A to nie je dobré, pretože už dnes je ich vysoká cena najväčšou bariérou rozšírenia bezemisnej dopravy a cenová parita s klasickými autami je v nedohľadne aj keď ich ceny tiež rastú.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť áut #požiar lode #Fremantle Highway #elelktromobily
Články podľa značiek