Tatra 600 prišla na svet v roku 1948. Bol to splnený sen kopřivnickej automobilky o menšom modernom aute. Pred vojnou sa totiž sústreďovala na luxusné modely, ako sláve aerodynamické modely Tatra 77 a 87. Nová šesťstovka si z nich vzala revolučnú koncepciu s aerodynamickou karosériou, vzduchom chladeným motorom vzadu a podvozkom, ktorého základom bola centrálna rúra. Keďže však išlo o lacnejší model, pod zadnú kapotu sa dostal menší 4-valecový boxer s objemom 1 950 kubických centimetrov a výkonom 38 kW. Vďaka nízkemu odporu vzduchu (Cx 0,32) dosahoval Tatraplan maximálnu rýchlosť až 130 km/h. Na svoju dobu to bolo výsostne moderné auto s veľkým obchodným potenciálom, no prišlo v zlých časoch.
V roku 1948 sa po „víťaznom februári“ vlády ujali komunisti a centrálne riadené hospodárstvo prisúdilo tomuto autu úlohu vozidla pre straníckych „papalášov“ či šéfov znárodnených podnikov. Navyše padlo rozhodnutie, aby sa výroba Tatraplanu presunula do Mladej Boleslavi s tým, že Tatra bude produkovať už len úžitkové autá, tak potrebné pre veľké stavby päťročníc. Na jar 1951 tak zišli z liniek v Kopřivnici posledné kusy a na jeseň 1951 sa produkcia Tatraplanu presťahovala pod krídla Škody, do vtedy nových závodov AZNP. Nebol to dobrý nápad. Tatru považovali škodováci za „votrelca“ a tak sa k nej aj správali. Kvalita rapídne klesla a poruchovosť rástla. Nízkou kvalitou trpel export, ktorý bol pre Tatru kľúčový. Veď k zahraničným zákazníkom mierila celá tretina produkcie.
Nakoniec vzniklo z Tatry 600 len 6 342 kusov, z čoho 2 100 kusov pochádzalo zo Škody. Posledné exempláre škodováci dodali v roku v roku 1952, teda len rok po veľkom „sťahovaní“ a štyri roky od spustenia produkcie. Osud ambiciózneho modelu tým bol definitívne spečatený. O to vzácnejšie však Tatraplany sú. A jeden z nich môže byť aj váš. Objavil sa na stránke Mototechny, ktorá sa zaoberá zväčša predajom zánovných áut. Paradoxom je, že v ponuke je od roku 2020, teda celé tri roky. Napriek tomu sa kupec stále nenašiel. Pravdepodobne z dôvodu, že Tatraplan nemá taký „cveng“ ako Tatry 77 a 78 ale aj z dôvodu ceny. Predávajúci si svoju šesťstovku cení na 1,7 milióna českých korún, čo je takmer 71 000 eur.
Je ale naozaj v nádhernom stave a má známu históriu. Ako nová putovala táto Tatra do služieb Vojenskej správy v Ostrave. Ide o vozidlo vyrobené v roku 1952 v Mladej Boleslavi. Vojaci ho používali do roku 1962. Potom sa dostalo k súkromnému majiteľovi, ktorý si auto nechal až do roku 2000. Následne ho predal ďalšiemu majiteľovi, ktorý uskutočnil kompletnú renováciu. Tá posunula Tatraplan na úroveň 1A, čo dokazuje aj galéria. Na odometri je navyše len 52 546 km, čo je bagateľ ak uvážime, že auto má už 71 rokov. Predaj stále viazne. A to už Mototechna znížila cenu o 300 tisíc českých korún, pôvodne totiž pýtala rovné dva milióny. Uvidíme, či niekomu T600 v perfektnom stave v budúcnosti učaruje.