BYD nie je v Európe neznámou značkou. V niektorých krajinách starého kontinentu predáva modely Atto 3, Han, Tang, Seal a Dolphin EV. Vrátane Nórska, Švédska, Dánska, Veľkej Británie, Francúzska, Nemecka, Holandska, Belgicka, Rakúska a Španielska, pričom ďalšie trhy budú čoskoro nasledovať. BYD tiež plánuje postaviť v Európe výrobný závod, pravdepodobne v Nemecku, ale je možné, že fabriky budú hneď dve. Má však čínska značka v Európe šancu? Jednoznačne áno. Zákazníci, ktorí sa rozhodujú pre kúpu elektromobilov, nie sú totiž fixovaní na značky tak, ako je to v prípade áut so spaľovacími motormi. A čo viac, čínske automobilky dokážu dnes ponúknuť solídny dizajn, porovnateľnú techniku – a to všetko za bezkonkurenčnú cenu. Ako príklad si môžme vziať práve BYD a jeho elektrický crossover Atto 3. Tomu sa podaril v júli doslova husársky kúsok.
Čítajte viac Čínsky BYD kupuje fabriku Fordu v Brazílii. Je na rade Európa?Atto 3 totiž zaútočilo vo Švédsku na najvyššie pozície rebríčka najpredávanejších áut. Je to po prvýkrát, čo sa niečo také podarilo čínskej značke na vyspelom európskom trhu. Spoločnosť BYD predala v tejto škandinávskej krajine 721 kusov, čo je dvojnásobok predaných elektromobilov Tesla Model Y za rovnaké obdobie (359 kusov). Atto 3 tiež predstihol VW ID.4 (710 kusov), BMW i4 (385 kusov) a Škodu Enyaq iV (370 kusov). No Atto 3 sa stalo zároveň aj druhým najpredávanejším autom vo Švédsku bez rozdielu pohonu. Predstihlo ho jedine Volvo XC60 so spaľovacím motorom. Atto 3 je postavené na celkom novej platforme s označením e-Platforma 3.0. Jej súčasťou je tepelné čerpadlo a elektrická hnacia sústava, ktorá integruje motor, menič, výkonovú elektroniku aj palubnú nabíjačku. N atechnike sa teda nešetrilo.
Vo Švédsku stojí Atto 3 od 445 000 švédskych korún, čo je asi 38 156 eur, zatiaľ čo Tesla Model Y začína na 560 160 švédskych korunách alebo 48 000 eurách. BYD Atto 3 je poháňaný batériami BladeBattery, ktoré BYD sám produkuje a ponúka dojazd 420 kilometrov podľa kombinovaného cyklu WLTP. Nie je vylúčené, že Atto 3 zopakuje svoj úspech aj v ďalších mesiacoch a na ďalších trhoch. Pre európskych výrobcov áut je naozaj veľkým varovaním. Čo sa asi stane, ak mu cenou nebudú vedieť konkurovať tradičné značky. Mimochodom, BYD je už dnes najväčším svetovým výrobcom elektromobilov, pokiaľ do nich zarátame aj nabíjateľné plug-in hybridy, a jedným z najväčších výrobcov batérií. Čínska automobilka si tak plní sen, ktorý má zakotvený vo svojom názve. BYD totiž znamená “Build Your Dreams“.
Čítajte viac Čínske elektromobilky sa rozpínajú. Doma už čelia cenovej vojne