
Nemecko je svetovou automobilovou veľmocou. Vždy určovalo trendy. A teraz sa vrhlo na masívnu elektrifikáciu svojich áut. Klasické modely vyraďuje z ponuky a nahrádza ich elektrickými. Platí to pre koncerny Volkswagen, Mercedes-Benz aj BMW. Je to logické z pohľadu zákazu predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035, ale nie z pohľadu zákazníkov. Tu sa automobilový priemysel a jeho klienti načisto rozchádzajú. Ukázal to aj najnovší prieskum spoločnosti Civey, ktorý si dal urobiť nemecký Automobilwoche. Ten sa pýtal 2 700 nemeckých majiteľov spaľovacích áut, do akej miery súhlasia s tvrdením, že chcú jazdiť so spaľovacími autami čo najdlhšie. Výsledky prieskumu vskutku zaskočia.
Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
Až 73 % opýtaných jednoznačne súhlasilo a teda neplánujú prejsť na elektrifikované autá. Ďalších osem percent sa nevedelo rozhodnúť a len sedem percent opýtaných sa vyjadrilo, že nad zmenou uvažuje. To nie je práve dobrý základ pre krajinu, ktorá chce mať do roku 2030 na cestách aspoň 15 miliónov elektromobilov, čo je sedemnásobok súčasného stavu. Zatiaľ tvoria elektromobily a plug-in hybridy len dve percentá vozového parku. Zmena si tak vyžiada predaj dvoch miliónov elektromobilov ročne. Lenže proti tomuto trendu ide aj končiaca dotačná politika na ich nákup. V septembri pre súkromné osoby, od roku 2024 pre firmy. Čím by teda mohli elektromobily osloviť takú veľkú skupinu zákazníkov?

Aj na to sa pýtala spoločnosť Civey 1 000 motoristov, ktorí si plánujú kúpiť opäť nové benzínové alebo naftové auto. Ale až 61 % z nich si nebolo istých alebo nevedelo, čo by sa muselo zmeniť, aby aj oni zmenili svoj postoj a dali prednosť elektromobilu. Najviac by zabralo, ak by za svoje peniaze dostali zákazníci lepšiu hodnotu. Takto sa vyjadrilo 24 % opýtaných. To znamená, že elektromobily by museli zlacnieť a vyriešiť problémy s kratším dojazdom a dlhším nabíjaním. Od toho sme ale ďaleko. Až 21 % požaduje lepšiu nabíjaciu infraštruktúru. Plány na jej rozvoj ale Nemecko nedávno zredukovalo. Deväť percent opýtaných uviedlo, že by uvítalo vyššie vládne financovanie, ktoré sa ale práve končí, a šesť percent sa vyjadrilo, že by im vyhovovala širšia ponuka malých elektrických áut.

Deje sa však pravý opak. Automobilky sa zameriavajú najmä na drahé elektrické SUV. Malé elektromobily sú pre vysokú cenu prakticky nepredajné. Otázkou je, pre koho chcú teda nemecké automobilky vyrábať elektromobily. Automobilový trh je tak trochu naruby. Doteraz mu diktovali zákazníci, čo je normálne, teraz diktujú zákazníkom automobilky, respektíve politici. Renomovaný nemecký konštruktér motorov Fritz Indra preto nevylučuje, že Nemecko a s ním aj celú Európu čaká „havanský efekt“. Ľudia urobia tú najjednoduchšiu vec. Ak im priemysel neponúkne nové auto so spaľovacím motorom, ktoré by si boli ochotní kúpiť, budú si udržiavať čo najdlhšie to súčasné. Tým by sa ale podľa Indru narušil priemerný 7-ročný cyklus výmeny áut, čo znamená, že vozový park začne starnúť. O dosahoch na automobilový priemysel ani nehovorme.
