Neexistujú štatistiky, ktoré by dokazovali, že elektromobily horia častejšie ako bežné autá so spaľovacími motormi. Isté však je, že horia oveľa intenzívnejšie a po uhasení vznikajú takzvané sekundárne požiare. Len nedávno sme písali o veľkom požiari na lodi Fremantle Highway s elektromobilmi na palube, ktorá nemala ďaleko od toho, aby skončila na dne oceánu, podobne obria loď Felicity Age vlani. S najväčšou pravdepodobnosťou spôsobil požiar niektorý z elektromobilov a ak aj nie, horiace batérie „kŕmili“ plamene takmer týždeň. I tak nemusí byť havária Fremantle Highway pri brehoch Holandska definitívne zažehnaná. Ako sme spomínali, hrozia sekundárne vznietenia. Aj po niekoľkých dňoch či týždňoch.
Čítajte viac Fremantle Highway: Plávajúce ‘inferno‘ s roztavenými elektromobilmi je už v prístave. Riziká ale nekončiaUkazuje to extrémny prípad z amerického Sacramenta. Tamojší hasičský zbor zverejnil totiž na Twitteri informácie o veľmi kurióznom požiare elektrickej Tesly S P100D, ktorú Tesla vyrábala od roku 2017. To znamená, že mohla mať nanajvýš šesť rokov a slúžiť ešte ďalších pár. Auto však skončilo svoju „kariéru“ oveľa skôr – začiatkom tohto súčasného. Postarali sa o to záplavy na Floride. Škodu pravdepodobne uhradila poisťovňa, a tak Tesla S putovala do firmy, ktorá sa mala postarať o jej recykláciu. Strávila tu bez pohnutia či nabíjania celé tri mesiace. A potom sa stalo čosi zvláštne. Celkom nečakane sa vznietili batérie. „Auta sa nič nedotýkalo a v jeho okolí sa nenachádzalo nič, čo by mohlo spôsobiť požiar,“ uviedol na Twitteri Parker Wilbourn, kapitán tamojšieho hasičského zboru. A tiež zdôraznil, že Tesla S od záplav „nevidela“ nabíjačku.
Z toho vyplýva, že požiar spôsobil chemický proces poškodenej batérie. Našťastie, hasičom sa podarilo uhasiť plamene v zárodočnom štádiu. Auto nadvihli a prúd vody nasmerovali priamo na batérie, čím sa ochladili pod kritickú teplotu. Ak by požiar pokračoval, museli by použiť oveľa viac vody a následne auto ponoriť do kontajnera naplneného vodou. Len pre zaujímavosť. Nedávno vo Warehame v americkom štáte Massachusetts zhorel elektrický Chevrolet Bolt. Hasenie trvalo štyri hodiny a hasiči minuli 42 000 litrov vody. Na uhasenie auta so spaľovacím motorom stačí priemerne 3 000 litrov a nehrozí ani sekundárne vzplanutie. Nie je preto takou hrozbou a uhasiť sa dá napríklad aj v podzemnej garáži. S autami, vybavenými li-ion batériami je to oveľa komplikovanejšie. Chemické procesy v batériách sú nevyspytateľné.
Čítajte viac Zdražie požiar lode Fremantle Highway elektromobily? Vládne na nej drahé peklo