Fio bankaFio banka

Čipová kríza sa už nesmie opakovať. Nemci postavia novú gigatováreň

Nedostatok polovodičov spôsobil v posledných dvoch rokoch rozvrat európskeho automobilového priemyslu. Aj toho nemeckého. Väčšiu odolnosť voči výpadkom má Nemcom priniesť nová továreň v Drážďanoch. Na pokuse o nezávislosť bude ale profitovať aj Ázia.

14.08.2023 12:00
debata
Viac nezávislosti od čínskych čipov má priniesť... Foto: Delphi
polovodiče Viac nezávislosti od čínskych čipov má priniesť nemeckému autopriemyslu nová továreň v Drážďanoch. Najväčší, až 70-percentný podiel v nej bude mať tchaiwanský čipový gigant TMS.

Čipová kríza spôsobená celosvetovou pandémiou, ktorá presmerovala polovodiče z áut do počítačov, tabletov a mobilov, zastavovala jednu výrobnú linku za druhou. Automobilky sa z toho dodnes celkom nespamätali. A ani zákazníci, pretože nedostatok nových áut vyšponoval ceny na predtým nemysliteľnú úroveň. Nedostatok polovodičov ukázal obrovskú závislosť európskeho automobilového priemyslu od Číny. Preto Európa plánuje gigantickú investíciu v hodnote 43 miliárd eur, ktorá má zabezpečiť autonómnu produkciu čipov. Cieľom je, aby sa na starom kontinente vyrábalo 20 % svetovej produkcie polovodičov.

Slovensko pri čipoch poráža americké Silicon Valley

Video

Súčasťou tohto gigaplánu je aj výstavba novej továrne v Drážďanoch, v hodnote 10 miliárd eur, pričom Nemecko má prispieť zhruba polovicou. A ako dopadli pytačky Berlína? Fabrika bude spoločným projektom spoločností TSM, Bosch, Infineon a NXP. Až 70 % podiel pripadne na tchajwanský čipový gigant TSM, ostatní partneri si podelia 10 %. „Závod má mať kapacitu 40-tisíc 300-milimetrových doštičiek pre technológiu CMOS 28/22 nanometrov a FinFET 16/12 nanometrov,“ prezradil o projekte Bosch. Výstavba by mala byť ukončená v budúcom roku, ale prvé čipy začnú prúdiť k odberateľom až v roku 2027.

ACEA - predaj áut Čítajte viac Autá už lacnejšie nikdy nebudú. Automobilkám sa ‘čipová kríza‘ zapáčila

Predstavitelia automobiliek si preto uvedomujú, že nedostatok čipov tu bude ešte roky, až kým nebudú linky bežať naplno. „Ide o miliardové investície, ktorých výsledky uvidíme o niekoľko rokov,“ povedala pre nemecké noviny Renate Vachenauer, šéfka obstarávania Audi. Len samotná výstavba fabrík stačiť ale nebude. „Musíme použiť veľa pák, aby sme stabilizovali ponuku polovodičov a tiež sa do určitej miery predzásobiť na maklérskom trhu,“ dodala Vachenauer. Navrhuje tiež radikálne znížiť rôznorodosť čipov, ktoré sú dnes používané v autách. Je ich viac ako 8 000 druhov, čo je dlhodobo neudržateľné a spôsobuje to logistické prekážky.

Nissan Qashqai - výroba Sunderland 2021 Čítajte viac Chýbajúce čipy majú na svedomí 18 miliónov áut . Už mali jazdiť na cestách

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #polovodiče #čipy #čipová kríza
Články podľa značiek