Čínsky trh, hoci 1,4-miliardový, začína byť pre čínske automobilky priúzky. Na rade je expanzia. Aj do Európy. Vidieť to bude na výstave IAA Mobility v Mníchove, ktorá sa stane doslova čínskou arénou. Privíta najviac čínskych značiek v histórii európskych autosalónov. A nielen to. Mníchov bude tiež miestom Čínskeho veľtrhu elektrickej mobility (WNEVC), ktorý sa uskutoční po prvýkrát mimo domoviny. Je to jasné varovanie pre tradičných európskych, kórejských či japonských výrobcov, ktorí zväčša podujatia tohto druhu ignorujú ako prežitý formát. Mníchov však privíta čínske značky BYD, MG, Xpeng, Leapmotor, Seres či Dongfeng. Zato tu neuvidíte Fiat, Citroën, Peugeot, Jeep, Chrysler, Jaguar, Landrover, Teslu, Mazdu, Hondu, Ferrai či Lamborghini.
Čítajte viac BYD vyzval čínske automobilky na globálny útok. ‘Zničme staré legendy!‘V Mníchove budú tiež čínski výrobcovia batérií ako CATL a Farasis Energy a ďalšie veľké mená čínskeho autopriemyslu, napríklad Horizon Robotics. „Čínski vystavovatelia urobia z IAA Mobility viac medzinárodnú záležitosť,“ povedal Jürgen Mindel, výkonný riaditeľ nemeckého združenia automobilového priemyslu (VDA), ktoré autosalón organizuje. „Naša spolupráca s WNEVC slúži ako významný signál pre spoluprácu medzi Nemeckom a Čínou,“ dodal. Nie všetci sú však z prítomnosti čínskych značiek rovnako nadšení. Odborníci z odvetvia upozorňujú, že silná prítomnosť Číny na IAA poukazuje na rastúcu hrozbu pre etablovaných európskych výrobcov automobilov zo strany čínskych rivalov na ich domácej pôde.
Čítajte viac Čínska automobilka Li Auto chce z domáceho trhu vytlačiť nemecké prémiové značkyJedným z osobitných rizík pre európskych výrobcov áut je vstupný segment trhu s elektromobilmi, kde v súčasnosti nie je v ponuke európskych značiek takmer nič, uviedol analytik Gartner Pedro Pacheco. „Prítomnosť WNEVC na IAA v Mníchove je jasne symbolická, pretože ukazuje, ako čínski výrobcovia automobilov čoraz viac expandujú mimo Číny,“ povedal. Pacheco pripúšťa, že hoci japonským a kórejským značkám trvalo dobytie náročného a konzervatívneho trhu celé desaťročia, v prípade tých čínskych môže byť proces oveľa rýchlejší. Najmä v segmente elektromobilov, kde už ukázali svoju silu. „Sú veľmi rýchli. Možno nemajú vždy pravdu, no zároveň sa veľmi rýchlo prispôsobujú,“ povedal.
Čítajte viac Toto čínske auto ‘zvalcovalo‘ prvý európsky trh. Je varovaním