Batériové kamióny sú stále hudbou budúcnosti. Niežeby neexistovali, ale zatiaľ sa nedokážu vyrovnať tým klasickým – dojazdom, užitočným zaťažením ani flexibilitou. Zároveň pre ne neexistuje dostatočná nabíjacia sieť. A ešte to tak pravdepodobne dlho zostane. Viacerí veľkí hráči v brandži dávajú pri dekarbonizácii nákladnej dopravy viac šancí vodíku. A Nemci to skúšali aj inak. Už roky testujú hybridné kamióny s pantografmi, ktoré na elektrifikovaných úsekoch diaľnic jazdia pomocou energie z trolejového vedenia a mimo nich vďaka klasickému naftovému motoru. Plánom bolo elektrifikovať až 4 000 km rýchlostných ciest v Nemecku a vedenie napájať zelenou energiou.
Čítajte viac Bosch mení kurz. Batérie v nákladiakoch sú vraj omyl. Investuje do vodíkaŠéf spoločnosti Daimler Truck Martin Daum bol k tomuto spôsobu elektrifikácie nákladnej dopravy skeptický už v roku 2021. „Nadzemné vedenie by potrebovalo komplexnú celoeurópsku infraštruktúru v dĺžke tisícok kilometrov. Súvisiace plánovacie postupy by boli veľmi zložité, zdĺhavé a podliehali by veľkej neistote. Túto technológiu je teda prakticky nemožné úspešne realizovať. Pevné trolejové vedenia by tiež odobrali špeditérom to, čo je pre nich pri ich každodennej preprave také dôležité – flexibilitu. Politici by preto nemali investovať žiadne ďalšie finančné prostriedky do drahých pilotných projektov,“ uviedol Daum.
Čítajte viac Elektrický kamión prešiel prvýkrát 3 000 km. Len ukázal zúfalstvo tohto pohonuNadšením neprekypoval ani šéf Iveca Gerrit Matrix, ktorý sa na adresu „nákladných trolejbusov“ vyjadril, že majú problémy s nadmerným opotrebovaním nabíjacích káblov a že z dôvodu elektrického aj naftového pohonu stoja takéto vozidlá 1,5 milióna eur, čo je pre dopravcov neúnosné. „Aký to má zmysel?“ položil rečnícku otázku. Názor kľúčových hráčov v odvetví však nemeckých politikov nezaujímal. Nemecké ministerstvo životného prostredia podporilo projekt do dnešných dní sumou 191 miliónov eur. Za tieto peniaze vyrástli od roku 2018 tri pilotné elektrifikované úseky na diaľnici A5 medzi Frankfurtom a Darmstadtom, na A1 medzi Lübeckom a Reinfeldom a na ceste B462 v údolí Murg pri Rastatte.
Desať miliónov eur išlo na podporu výroby 20 hybridných ťahačov s pantografmi. Teraz tu máme zúčtovanie, o ktoré sa postaral magazín Tagesschau. Zverejnil bilanciu za päť rokov prevádzky. A tá je smutná. Projekt sprevádzalo množstvo technických problémov. Údržba trolejového vedenia bola extrémne nákladná a vyžiadala si výmenu izolátorov na stožiaroch. Viazol aj prenos dát z kamiónov. Autá často jazdili na testovacích úsekoch aj tak na naftu, pretože vedenie nefungovalo. Od začiatku tohto roka je napríklad hesenský úsek bez prúdu potom, čo bager presekol napájací kábel. Na elektrinu sa ale často nejazdilo a nejazdí ani tam, kde prúd je. Nepresné GPS v kamiónoch totiž spôsobuje, že pantografy sa vysúvajú príliš neskoro a naopak sklápajú príliš skoro.
Čítajte viac Hekeri odhalili to, čo chcela Tesla pri kamiónoch utajiť. Ich nosnosťEkologický prínos je minimálny. Výskumníci z technickej univerzity v Darmstadt spočítali, že takýmto spôsobom klesli emisie skleníkových plynov len o 16 % a aj keby všetko fungovalo tak ako má, úspora by bola 22 %. Aj to len za predpokladu, že bude vedenie napájané zelenou energiou. Spoločnosť Entega, ktorá bola dodávateľom energie, však neposkytla žiadne dôkazy o tom, že sa tak deje. Štúdia Ökoinstitutu a ďalších výskumníkov ukázala, že prevádzka trolejových kamiónov bude v nasledujúcich rokoch stále drahšia ako naftových. A to aj pre stúpajúcu cenu elektriny. Nehovoriac o tom, že do plánovaných 4 000 kilometrov elektrifikovaných diaľnic by bolo nutné investovať 16 miliárd eur a do ročnej údržby ďalších 300 miliónov.
Čítajte viac Nikola zastavuje predaj elektrických kamiónov a všetky zvolá do servisu. Kvôli požiaromPred šiestimi rokmi, ešte predtým, ako sa dali predvídať výsledky, hesenské ministerstvo dopravy vyhlásilo, že trolejové nákladné vozidlá budú „dvakrát efektívnejšie“ ako naftové. Dnes je všetko inak. Šlezvicko-Holštajnsko hodnotí projekt ako plný prekážok a náchylný na poruchy. Ministerstvo dopravy Bádenska-Württemberska sa diplomaticky vyjadrilo, že ide o testovanie toho, čo je technicky realizovateľné a že výsledky sa „veľmi ťažko kvantifikujú“, pretože hybridné nákladné autá boli často pokazené a údaje z nich sa neprenášali spoľahlivo. Projekt sa tak končí fiaskom. Skúšobná dráha Bádenska-Württemberska bude budúci rok zbúraná. Potom budú nasledovať aj zvyšné dve.