
Vývoj batérií napreduje. Čínska spoločnosť CATL, jeden z najväčších výrobcov batérií na svete, predstavila nový LFP (lítium-železo-fosfát) akumulátor Shenxing Superfast Charging Battery so schopnosťou rýchleho nabíjania, ako napokon vyplýva z názvu. Len 10 minút nabíjania má stačiť na predĺženie dojazdu o 400 km. Ako upozornil web CarNewsChina, batéria by mala mať novú grafitovú anódu, nové zloženie elektrolytu, bezpečnejší separátor a lepší prenos iónov. Batéria má byť menej náchylná na prehrievanie a je vybavená novým tepelným manažmentom. Má byť prvou, ktorá bude podporovať rýchlonabíjanie kategórie 4C a má byť menej citlivá na nízke teploty, ktoré chémii LFP nerobia dobre.
Pozrite sa, ako vznikajú akumulátory do elektromobilov. V Trnave majú „baterkáreň“.
Aj pri teplote mínus 10 stupňov Celzia sľubuje CATL, že na 80 % sa batéria nabije za menej ako 30 minút. Vyššia rýchlosť nabíjania by bola pre elektromobily obrovskou výhodou. Nemuseli by totiž so sebou voziť veľké, drahé a ťažké batérie. Jednoducho by sa častejšie nabíjali bez veľkých strát času. Elektromobily by mohli byť vďaka tomu výrazne lacnejšie, pretože práve batéria je ich najdrahšou súčasťou. CATL verí, že nová technológia, ktorú začne vyrábať už do konca tohto roka, bude vhodná pre použitie v akomkoľvek elektromobile. Hovorí o dojazde 700 km. Obrovskou prednosťou je aj nižšia cena, pretože chémia LFP nevyžaduje žiadny kobalt, nikel ani mangán.

Aj preto sa s batériami LFP stretávame v elektromobiloch stále častejšie, hoci majú nižšiu energetickú hustotu. Napokon, najväčším odberateľom spoločnosti CATL je americká Tesla. Od novinky si CATL sľubuje posilnenie svojej pozície na trhu. V súčasnosti je totiž medzi dvoma mlynskými kameňmi. Na jednej strane stoja odveratelia, ktorí tlačia na nákaldy, zvlášť počas cenovej vojny v Číne, a na strane druhej padá firme odbyt, pretože stále viac čínskych elektromobiliek, ako napríklad BYD, si vyrába batérie vo vlastnej réžii. A z iných zdrojov nakupujú batérie aj automobilky ako Changan či Guangzhou. Navyše sa odbyt áut v Číne spomalil. Pripomeňme, že CATL má byť hlavným investorom novej baterkárne v Nemecku.
