Elektromobily vraj čaká bod zlomu. Podobne ako ‘mikrovlnky‘

Zamieria „spaľováky“ naozaj do múzea? Analýza Bloomberg Green totiž tvrdí, že prijatie elektromobilov sa blíži ku kritickej hranici, po ktorej má nastať doslova boom. Na niektorých trhoch však predaje elektrických áut nielenže nerastú, ale dokonca klesajú. Trh totiž ovplyvňuje nielen samotný dopyt ale aj regulácie.

30.08.2023 06:00
elektromobil - nabíjanie Foto:
Elektromobily to majú v mnohých krajinách dobre našliapnuté. To ešte ale nezaručuje ich úplné prijatie.
debata (34)

Presvedčiť ľudí k tomu, aby sa rozhodli pre novú technológiu, môže trvať nesmierne dlho. Ako príklad uveďme mikrovlnnú rúru. Tá zažila prvé dve desaťročia po vstupe na trh len vlažné predaje. Potom však prišli osemdesiate roky a „mikrovlnka“ vtrhla do každej domácnosti. Teória bodu zlomu tvrdí, že pre novú technológiu existuje kritická úroveň predaja, ktorú ak sa podarí prekonať, nastane doslova explózia. Podľa analýzy Bloomberg Green prechádzajú takýmto bodom zlomu elektromobily. Keď bola táto analýza v roku 2022 zverejnená, existovalo len 19 krajín na svete, kde podiel predaja elektromobilov na celkových registráciách nových áut prekračoval päť percent.

Najprv 5 %, potom zvyšok

Práve tento prah považuje Bloomberg Green za kritický, pretože signalizuje začiatok obratu, keď sa preferencie zákazníkov začnú rýchlo preklápať k novej technológii. Za posledný rok prekročilo tento prah ďalších päť krajín, ktorými sú Kanada, Austrália, Španielsko, Thajsko a Maďarsko. Pripojili sa tak k Číne, USA a väčšine krajín západnej Európy, ktoré už ukázali, že podiel elektromobilov môže narásť z piatich až na 25 % len za štyri roky. Čas, ktorý je nutný pre dosiahnutie bodu zlomu sa však v jednotlivých krajinách líši. Dobrým príkladom sú USA, ktoré sa dostali na päť percent až v roku 2021, čo je na tak solventný trh neskoro. Malo to však svoje dôvody.

Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte viac Toto je realita: Elektroautá sú na Slovensku oproti spaľovákom drahšie aj o 80 %

Američania trávia vo svojich autách viac času ako ktorákoľvek iná populácia na svete a požadujú dlhší dojazd, než ponúkali prvé elektrické autá. Navyše, pikapy a veľké SUV, ktoré tvoria viac ako polovicu trhu v USA, sa elektrifikovali veľmi pomaly. Dnes však predaje elektrických áut v USA rýchlo rastú – až o 42 percent v druhom štvrťroku v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2022. Bloomberg Green priznáva, že rastúci odbyt ale stále nezodpovedajú explozívnej trajektórii v iných krajinách po bode zlomu. Zmeniť by to mohla Tesla, ktorá uvádza na trh svoj dlho očakávaný pikap Cybertruck a jej konkurenti, ktorí majú na štarte elektrické pikapy Chevrolet Blazer EV, Ford F-150 Lightning, či Ram 1500 EV.

F150 Ligtning Čítajte viac Šéf Fordu po výlete s vlastným elektro-pikapom: Nebolo to jednoduché

K bodu zlomu sa vraj blíži aj India, tretí najväčší trh sveta po Číne a USA, kde domáci výrobcovia intenzívne investujú do elektrifikácie a kde hodlá v čo najkratšom možnom čase vstúpiť Tesla. Podľa Bloombergu však závisí rast predaja elektromobilov aj od schopnosti tradičných výrobcov automobilov a ich dodávateľov, uskutočniť obrovské investície v slepej viere ešte skôr, ako sa premietnu do skutočného masového predaja. Aj výrobcovia majú teda svoj bod zlomu. Továrne musia byť prebudované a dodávateľské reťazce prekonfigurované. Dobrým príkladom je Tesla, ktorá pri štarte modelu 3 takmer zbankrotovala, no nakoniec dosiahla týždennú produkciu 5 000 vozidiel, čo obrátilo karty v jej prospech.

Elektromobil nie je mikrovlnka

Bloomberg teda predpokladá, že prudký nástup elektromobilov, ktorý povedie k tomu, že autá so spaľovacími motormi sa stanú muzeálnou kuriozitou, už nemá čo zastaviť, či už to bude trvať päť alebo desať rokov. V celosvetovom meradle bol totiž bod zlomu vraj prekonaný v roku 2021. Ak budú trendy platiť naďalej, zvyšok tohto desaťročia sa bude vnímať podobne ako osemdesiate roky pre mikrovlnnú rúru. Lenže mikrovlnnú rúru vám nik neprikázal a nik vám ani nezakázal používať tú klasickú plynovú či elektrickú. „Mikrovlnky“ sa presadili preto, že spotrebitelia ich jednoducho chceli a pocopili ich výhody. S elektromobilmi je to úplne inak. Rastúci dopyt nemusí reflektovať záujem, ale len obmedzenie iných alternatív.

Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy

Video

Autá na batérie si nevyžiadal trh. Môžu za to regulácie, sankcie za nadmerné emisie a zákaz predaja áut so spaľovacími motormi, ktorý chcú prijať niektoré krajiny už od roku 2030 a Európa od roku 2035. Navyše sú tu štátne dotácie, ktoré ohýbajú krivky predajov podľa toho, či sú alebo nie sú práve k dispozícii. Trh sa najprv „nafúkne“ a po zrušení alebo znížení benefitov bublina spľasne. Spomalenie predaja elektromobilov najnovšie registruje napríklad Nemecko, najväčší a najsilnejší automobilový trh Európy, takže vízie mať na nemeckých cestách do konca dekády 15 miliónov elektromobilov sa rozplýva a podobne je to v posledných mesiacoch USA. Podľa štúdie iSeeCars trvá dnes predajcom nájsť zákazníkov na nový elektromobil dvakrát dlhšie ako vlani.

predaj-aut-2015-clanok W Čítajte viac Toto je Top 10 najpredávanejších elektromobilov u nás. Víťaz má veľký náskok

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 34 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily #elektromobilita
Články podľa značiek