Rusko začína pripomínať Severnú Kóreu, kde dokáže propaganda zinscenovať fikciu do zdanlivej reality priam dokonale. V Pchjongjangu môžu napríklad turisti nahliadnuť, samozrejme, pod dozorom tajných, napríklad do predajní nových áut, kde si šťastní Severokórejčania listujú v katalógoch noviniek sverokórejských automobiliek a so záujmom obzerajú vystavené autá. Až nato, že žiadna severokórejská automobilka neexistuje a zákazníci sú v skutočnosti herci. Podobne je to s ruskou automobilkou Aurus, ktorá vznikla s obrovskou štátnou investíciou len preto, aby ruský prezident Vladimir Putin nejazdil na Mercedesoch-Benzoch, Audi či BMW. Aby bol však projekt obhájiteľný, počítala nová ruská značka, ešte v dobrých časoch, okrem výroby prezidentskej limuzíny Senat aj s jej kratšou civilnou verziou, so SUV Komendant a MPV Arsenal. Plán bol nastavený na 5 000 vozidiel ročne. Všetko je ale inak.
Aurus Senat bol predstavený pred piatimi rokmi, no jeho sériová výroba sa oficiálne rozbehla až v júni 2021. Vlani Rusi dokonca oficiálne ukázali SUV Komendant s tým, že tiež mieri na výrobné linky. Od severokórejskej animácie to však naozaj nemá ďaleko. Ani pred zavedením sankcií sa totiž Rusom nepodarilo rozbehnúť linky v závode Alabuga a po zavedení sankcií je to priam nemožné, pretože Aurus je plný západnej elektroniky a zahraničných komponentov. Napokon, rodil sa v spolupráci s Porsche Engineering či s Boschom. Absolútna väčšina vozidiel, ktoré vôbec uzreli svetlo sveta, pochádza buď ešte z moskovského automobilového inštitútu NAMI, ktorý mal pod patronátom vývoj a stavbu prvých áut, alebo boli zmontované ručne v Alabuge. „Blafovanie“ pripomína aj moskovský showroom Aurusu, ktorý v skutočnosti nič nepredáva.
Pochopiteľne, putinovský režim sa produkčnými ani predajnými číslami Aurusu nechváli. Skôr sú dobre stráženým tajomstvom. Napriek tomu sa ruským novinárom z webu Drom.ru podarilo k nejakým štatistikám dopátrať. Klobúk dole, pretože Rusko neúspech nepriznáva, takže ide o hrdinstvo. Vyplýva z nich, že projekt Aurus musí byť gigantickou „čiernou dierou“, ktorá požiera štátne peniaze v nepredstaviteľných objemoch. Drom.ru uvádza, že dáta o predajoch získava z dvoch zdrojov – v jednom sa neuvádzajú čísla DIČ právnických osôb, a v druhom áno, ale zase chýbajú niektoré iné údaje. Čísla sa síce líšia, ale v oboch prípadoch sú zanedbateľné. Podľa prvého zdroja bolo tento rok predaných 45 a podľa druhého 65 kusov Aurusu Senat. Oveľa zaujímavejšie je, kto tieto autá kupuje. A verte, že to nie sú bežní zákazníci ani majetní Rusi. Tí svoj vkus nezmenili. Ďalej prahnú po rollsoch či Bentleyoch.
Len v troch prípadoch má ísť o fyzické osoby, ostatné vozidlá putovali do organizácií. Drom.ru uvádza, že zo 63 Aurusov zaregistrovaných v druhej polovici roka sa až 45 dostalo do garáže Federálnej bezpečnostnej služby FSO. To je organizácia na ochranu najvyšších „straníckych“ činiteľov. Slovíčko „ústavných“ radšej vynechajme. Teda Putina a jeho najbližších. V máji bolo zaregistrovaných 15 Senatov z roku 2022 a štyri z roku 2021. V júni bolo FSO pridelených 11 ďalších vozidiel vyrobených v roku 2021 a 2022, tri exempláre Senatu z roku 2023 a jediný kus SUV Komendant z roku 2022. To je jasný dôkaz, že Aurus skôr nevyrába, ako vyrába a ani vyrobené kusy nik nekupuje, ak boli k dispozícii ešte aj exempláre, ktoré zišli z linky v roku 2021. A len 14 predaných vozidiel v tomto roku bolo v tomto roku aj vyrobených.
Drom.ru si dokonca dovoľuje otázku, čo viedlo FSO k takým veľkým nákupom počas letných mesiacov? Uvádza odvážnu paralelu so Stalinom, ktorý používal hneď niekoľko identických vozidiel z paranoidných dôvodov. Aby prípadný nepriateľ nevedel, v ktorom aute v kolóne „otec národov“ sedí. Je možné, že Putin túto stalinskú taktiku posunul na „galatktickú“ úroveň. Len jeden Senat zakúpila spoločnosť Avilon, čo je oficiálny predajca Aurusu, ďalší spoločnosť PJSC Gazprombank, tretí jeho lízingová divízia Gazprombank Autoleasing a jeden putovalo do Europlanu, čo je ďalšia lízingová spoločnosť. Napriek tomu vyhráva Aurus na domácom ruskom trhu nad britskou automobilkou Rolls-Royce, ku ktorej produktom sa Aurus snaží pripodobniť. Kým Aurus získal spomínaných 63 kusov, Rolls-Royce len 40, z toho 25 Cullinanov. Pravdepodobne z tretích krajín, pretože Rolls-Royce s Ruskom neobchoduje prakticky od začiatku ruskej agresie na Ukrajine. Takže nebyť „KGB“, bol by už Aurus dávno na lopatkách.
Čítajte viac Aurus Merlon: Rusi chystajú civilnú verziu putinovho ‘elektrobajku‘