Na predaj elektromobilov na Slovensku sa možno pozrieť z dvoch uhlov pohľadu. V tomto roku to na prvý pohľad s ich predajom nevyzerá vôbec zle. Za prvých 7 mesiacov sa ich na Slovensku predalo 1 249, z čoho možno opatrne vyvodzovať, že na konci roku by sme mohli po prvýkrát prekročiť dvojtisícovú hranicu.
Aby sme však neboli príliš optimistickí, je tu aj druhý pohľad. Ich trhový podiel za prvých 7 mesiacov je len 2,34 percenta. V tomto smere patrí Slovensko takmer na úplný chvost celej Európskej únie, kde sa ich trhový podiel v priemere pohybuje medzi 8 až 10 percentami.
Dôvod je celkom prozaický. Doterajšia podpora prechodu na bezemisné vozidlá na Slovensku nepostačuje. Presnejšie povedané – na rozdiel od väčšiny európskych krajín je takmer nulová. Mali sme tu jeden tragikomický pokus v roku 2019. Vtedy sa šesť miliónov eur vyčlenených na dotácie na kúpu elektromobilu po spustení systému minulo za necelé štyri minúty. A tým to skončilo.
Čítajte viac Predaj elektromobilov v Nemecku padne o tretinu, neprekvapuje toInde v Európe však podpora trvala, respektíve trvá už niekoľko rokov, obmedzuje sa až v poslednom období, keď sa počet elektrických áut zvýšil na rozumnú mieru, Analytici z Inštitútu environmentálnej politiky (IEP) v rámci toho pripomínajú, že priame dotácie na nákup elektromobilov sú jedným z najviac využívaných opatrení, ktoré môžu urýchliť nástup elektromobility.
„Nákupná cena elektromobilov je v porovnaní s autami na spaľovací motor stále vysoká. Na základe modelovej flotily SR je približný cenový rozdiel medzi elektromobilom a autom na spaľovací pohon 15 400 eur. Znížením rozdielu v nákupnej cene pomocou dotácií na nákup elektromobilov sa zvýši ich konkurencieschopnosť," konštatuje inštitút a zároveň dodáva, že v minulom roku dotovalo nákup elektromobilov 21 krajín Európskej únie.
Podľa návrhu analytikov by sa výška dotácia mala postupne znižovať v čase i s vyššou nákupnou cenou vozidla. Kúpu vozidiel s cenou do 35-tisíc eur by podľa ich návrhu mal štát v budúcom roku dotovať sumou 6-tisíc eur, o rok na to sumou 4 250 eur a v roku 2026 čiastkou 2 750 eur. V roku 2027 by mala podpora dosiahnuť 2-tisíc eur a napokon v roku 2028 iba 1 250 eur. Pri vozidlách s cenou od 35 do 50-tisíc eur by mali dotácie polovičnú hodnotu.
Navrhovaná výška dotácie vychádza z priemeru 21 krajín únie. „So znižujúcim sa rozdielom cien medzi elektrickými a spaľovacími autami sa očakáva zníženie priamej dotácie na nákup elektromobilov na ročnej báze podľa príkladov z Holandska či Nemecka. Pre drahšie modely áut sa odporúča nižšia dotácia v dôsledku menších rozdielov v nákupnej cene. Na vozidlá s cenou vyššou ako 50-tisíc eur by sa dotácia nevzťahovala," objasňuje IEP. Maximálny rozpočet opatrenia odhadol na 10 až 15 miliónov eur.
Čítajte viac Toto je realita: Elektroautá sú na Slovensku oproti spaľovákom drahšie aj o 80 %Návrh je to zaujímavý, ale pred voľbami, ktoré výrazne zamiešajú kartami aj v oblasti prístupu k ekológii a podpore elektromobilov, je iba výstrelom do tmy, bez akejkoľvek jasne deklarovanej podpory vládnych predstaviteľov je iba štylistickým cvičením.
Len pre zaujímavosť – politici síce zdôrazňujú, že Slovensko je viazané legislatívnym balíkom „Fit for 55“, ale akosi zabúdajú, čo to z hľadiska rozvoja elektromobility naozaj znamená. Preto im to pripomeňme.
Aby sme teda našim záväzkom dostáli, tak by malo v roku 2025 po našich cestách jazdiť 51 520 nízkoemisných vozidiel (teda v podstate elektromobilov a plugin-hybridov, pretože len tie dokážu mať priemerné emisie oxidu uhličitého pod hranicou 50 gramov na kilometer). Ak chceme naozaj emisie osobných automobilov znížiť do roku 2030 o 55 percent, tak v ňom by ich malo jazdiť 236 520. Realita je však úplne inde, k týmto číslam sa ani len teoreticky nepribližujeme. Napríklad elektrických áut je na Slovensku v tomto čase registrovaných len približne 10-tisíc.