Autá na slnko nemusia byť fikciou. Nemecký objav vám dá 4 000 km zadarmo

Doterajšie pokusy o solárne elektromobily sa skončili fiaskom. Teraz však svitá aspoň malá nádej. Nová solárna fólia nie je drahá a pomôcť by mohla každému elektromobilu.

06.09.2023 16:00
debata
Solárnu fóliu testujú vedci z Fraunhoferovho... Foto: Fraunhoferov inštitút
Solárna fólia - Fraunhoferov inštitút Solárnu fóliu testujú vedci z Fraunhoferovho inštitútu vo Freiburgu na kapote starého VW Polo, ktorý bol vyrobený v roku 2009.

Príbehy startupov Sono Motor či Lightyear skončili katastrofou. Obe spoločnosti zbankrotovali. Zdalo sa teda, že na technológiu, ktorá by poháňala elektromobily z veľkej časti energiou slnka, je ešte priskoro. A v podstate je to aj pravda. Napriek tomu je tu svetlo na konci tunela. Využitie slnečnej energie v autách by totiž mohlo byť aspoň lacnejšie. Nemecký Fraunhoferov Inštitút na IAA Mobility v Mníchove predstavil ním vyvinutú solárnu fóliu. V podstate ide o fotovoltický článok, ktorý má formu veľmi tenkého kovového plátu a je schopný vyrábať podobné množstvo energie. Až na to, že pri spustení výroby vo veľkom by sa cena na auto znížila iba na 100 až 150 eur. A to už stojí za to.

lightyear-2021-01-min Čítajte viac Elektrokrachy: Top 8 elektromobiliek, ktoré mali silné reči a napokon neprežili

Martin Heinrich z Fraunhoferovho inštitútu pre solárne energetické systémy (ISE) tvrdí, že solárny dojazd auta vo Freiburgu v južnom Bádensku, ktoré je pomerne slnečným mestom, by mohol predstavovať aj 4 000 kilometrov ročne. Strecha vozidla by sa na tom podieľala asi dvoma tretinami a kapota zvyšnou tretinou. Solárna technológia má byť pritom vhodná nielen pre elektromobily, ale aj pre autá so spaľovacími motormi, kde by mohli dodávať dostatok energie napríklad na pohon klimatizácie, čím by sa nemusel míňať benzín na pohon alternátora. Inštitút už svoj vynález testuje na celkom obyčajnom VW Polo z roku 2009, čím len dokazuje univerzálnosť solárnej fólie. Dovoliť by si ju mohol každý.

Vďaka ohybnosti je možné fóliu použiť na... Foto: Fraunhoferov inštitút
Solárna fólia - Fraunhoferov inštitút Vďaka ohybnosti je možné fóliu použiť na akúkoľvek časť auta. Nielen na kapotu a strechu.

Vďaka mimoriadne malej hrúbke sa dá pritom naniesť na takmer akýkoľvek karosársky diel vozidla, teda nielen na strechu a kapoty. Prichytená je špeciálnym lepidlom, aby sa nedošlo k narušeniu vodivosti. A nie je ju ani vidieť, pretože vďaka technológii MorphoColor sa pomocou laminovania povrchu dá sfarbiť tak, aby ladila s odtieňom laku vozidla, i keď špecifickú štruktúru celkom skryť nemožno. Ale to až tak nevadí, pretože pripomína drahý jarbón. Teraz vedci hľadajú vývojových partnerov na ďalšie zlepšenie technológie a spustenie veľkosériovej výroby. Tá je podmienkou cenovej dostupnosti. Súčasné solárne strechy, zväčša s panelmi integrovanými v panoramatických strechách, sú veľmi drahé a ojedinelé. Možno sa nápadu chytí priamo niektorá z automobiliek. To by bolo ideálne.

Lightyear Atlas Technologies - dražba po bankrote Čítajte viac Sen o solárnom aute skončil bankrotom. Nedokončené kusy mieria do dražby

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #fotovoltika #solárna energia #fotovoltické panely
Články podľa značiek