Nemecku a niektorým ďalším krajinám Európskej únie sa podarilo zablokovať úplný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Samozrejme, za predpokladu, že tieto autá budú používať syntetické palivá. Sú to umelo vyrobené palivá zo zeleného vodíka a z CO2 získaného z atmosféry. Pri ich spaľovaní síce CO2 vzniká, ale len toľko, koľko sa spotrebuje pri ich výrobe. V súčasnosti ešte neexistuje priemysel na ich produkciu, ale v pláne sú obrovské podniky v Čile, v Severnej Amerike či na Arabskom polostrove. Mohli by byť elegantným riešením, ako dekarbonizovať dopravu. Umelo vyrobený benzín či nafta sú totiž na nerozoznanie od palív vyrobených rafináciou ropy. Používať by ich teda mohli stámilióny áut, ktoré už sú na cestách. Zrazu by boli uhlíkovo neutrálne.
Čítajte viac Syntetické palivá ‘vykoľajujú‘ elektrifikáciu. Stojí to za to?Európa by sa vďaka syntetickým palivám mohla vyhnúť „kubánskemu efektu“, teda tomu, že pre vysokú cenu elektromobilov, by ľudia používali staršie autá oveľa dlhšie, ako plánovali. Kubánsky efekt by poškodil aj automobilový priemysel. Má to však háčik, ako každá ekologická alternatíva v doprave. E-palivá sú totiž veľmi drahé. No aj na to existuje recept. A navrhuje ho priamo minister financií najsilnejšej európskej ekonomiky a mekky automobilového priemyslu – Nemecka. Christian Lindner z FDP príde ešte tento rok s návrhom zákona, ktorý by zrušil zdaňovanie áut používajúcich syntetické palivá. S cieľom dosiahnuť rovnosť medzi elektromobilmi a e-palivami plánuje Lindner množstvo daňových zmien. Jeho koncepcia počíta s úplným oslobodením vozidiel poháňaných e-palivami od dane vyrubenej na základe produkcie CO2.
Čítajte viac Zachránia syntetické palivá spaľovacie motory? A koľko budú stáť? Aj na to odpovedá špičkový palivár„Podpora motorových vozidiel, ktoré je možné prevádzkovať len s e-palivami, je ústredným prvkom s cieľom trvalo udržateľného znižovania znečistenia klímy a životného prostredia v sektore dopravy,“ uviedlo ministerstvo financií. Okrem toho sa Lindner zasadzuje za nižšie dane na samotné e-palivá, a to na európskej úrovni. Ak je to možné, mali by byť podľa vládnych kruhov oslobodené od DPH hneď, ako to únia povolí. To by stlačilo cenu e-palív na úroveň približnú súčasným cenám nafty a benzínu. Takéto riešenie by ale bolo veľkou ranou pre batériové elektromobily a tiež veľkým problémom pre automobilové koncerny, ktoré už svoje investície pod tlakom Bruselu nasmerovali do elektrických áut. A na to, aby sedeli na dvoch stoličkách naraz, nemajú dostatok prostriedkov.
Čítajte viac Vyvolajú syntetické palivá chaos? Tavares sa toho obáva