Čínske automobilky strašia Európu. Vidieť to aj v Mníchove

Nie je to tak dávno, čo konštruktéri čínskych automobiliek na európskych autosalónoch skúmali produkty renomovaných výrobcov. S blokom a fotoaparátom v ruke. V Mníchove sa karta otočila.

08.09.2023 16:00
debata (10)
Kým prakticky všetky francúzske, talianske a... Foto: BYD
BYD na IAA Mobility - 2023 Kým prakticky všetky francúzske, talianske a americké automobilky výstavu v Mníchove "odpísali", čínske značky si tu robia veľké promo.

Čínski návštevníci európskych autosalónov sa často stávali terčom posmeškov. V skutočnosti to boli totiž zamestnanci tamojších automobiliek, ktorí dopodrobna skúmali nové produkty renomovaných výrobcov. K ich koloritu patril blok s perom alebo notebook, meter a tiež fotoaparát. Fotili, merali a zapisovali každý detail automobilových premiér, aby tieto poznatky zužitkovali pri vývoji čínskych áut. Teraz je však všetko inak. Číňania sa už autá naučili vyvíjať aj vyrábať a expandujú za hranice vlastnej krajiny.

Nio-ES8-export-Shanghai-Waigaoqiao-Port-1024x576 Čítajte viac A je to tu. Čína je najväčším exportérom áut na svete, predbehla Japonsko

Názvy značiek ako BYD, Geely, Denza, Nio, MG, Dongfeng či Lynk & Co sa nám pomaly dostávajú pod kožu. A ani ich netreba hľadať. Všetky sú totiž na autosalóne v Mníchove, kde, naopak, chýba napríklad Škoda alebo Seat a až 12 značiek koncernu Stellantis, teda prakticky všetky francúzske, talianske a americké automobilky. A okolo noviniek Denza 9, Dongfeng Forthing, BYD Seal, MG Cybersteer, Leapmotor C10, Zekr 001 alebo HiPi Z krúžia s mobilmi v ruke konštruktéri západných značiek.

MG Cyberster - 2023 Čítajte viac Mníchovský autosalón sa zmení na ‘malú Čínu‘. Ofenzíva začína

Hoci sa viacerí vysokopostavení manažéri známych automobiliek snažia tváriť pokojne, v automobilovej brandži to poriadne vrie. V čase elektrifikácie sa totiž nedá spoliehať na tradíciu. Spomeňme Teslu, ktorá svoj prvý masový elektromobil Model S uviedla na trh len roku 2011 a dnes je najväčším výrobcom batériových vozidiel na svete. Jednoducho, zákazníci túžiaci po elektrickom pohone nie sú spätí s klasickými značkami. A keďže budúcnosť európskych áut má byť elektrická, je to pre ne obrovské riziko.

Je to neuveriteľné, ale ako ukazujú zábery z... Foto: The Drive
IAA Mobility - 2023 Je to neuveriteľné, ale ako ukazujú zábery z autosalónu v Mníchove, zástupcovia európskych automobiliek podrobne skúmajú čínske auta. Tak ako Číňania ešte pred pár rokmi v Ženeve či vo Frankfurte nad Mohanom.

Naopak, pre Čínu je to obrovská príležitosť, ktorú si dobre uvedomuje. Sám šéf BMW Oliver Zipse nedávno priznal, že zákaz spaľovacích motorov je pre Čínu tým najlepším darčekom, aký si mohla priať. Aj preto čínske značky prezentujú v Mníchove najmä elektromobily, ktoré vedia vyrábať oveľa lacnejšie ako tradiční hráči na trhu. Potvrdzuje to aj najnovšia štúdia spoločnosti UBS. Jej analytici tvrdia, že západné automobilky stratia do konca dekády pätinu svojho globálneho podielu na trhu v dôsledku nezastaviteľnej ofenzívy cenovo dostupnejších a lacnejších čínskych elektromobilov.

IAA Mobility Čítajte viac IAA Mníchov 2023: Toto sú najočakávanejšie novinky najväčšieho európskeho autosalónu

„Globálny automobilový priemysel prejde v priebehu najbližších 10 rokov seizmickými zmenami,“ povedal pre Tge Drive Paul Gong, vedúci čínskeho automobilového výskumu UBS. Správa predpovedá, že globálny trhový podiel západných výrobcov automobilov do roku 2030 klesne na 58 percent zo súčasných 81. „To by bol krízový moment pre staršie západné značky,“ povedal Gong. V Európe to môže byť ešte viac. Cena je totiž presne to, na čo zákazníci počúvajú. A podľa Gonga má mať napríklad čínska značka BYD, najväčší konkurent Tesly, až o 25 % nižšie náklady v porovnaní s európskymi výrobcami. To je obrovská „palebná sila“ , aby BYD podkopal autoritu konkurentov.

COSCO N997 - najväčšia elektrická loď na svete 2023 Čítajte viac Číňania spustili na vodu elektrického obra. Vybrali si však zlé časy

Pri nedávnej demontáži modelu BYD Seal spoločnosťou UBS sa zistilo, že až 75 % komponentov bolo vyrobených v réžii BYD-u. Ide o dvojnásobné číslo globálneho priemeru a znamená, že BYD má pod palcom vlastný plne integrovaný dodávateľský reťazec vrátane batérií a čipov, ktoré sám vyrába. Len 10 % komponentov pochádza od zahraničných dodávateľov, zostatok pripadá na tých čínskych. Výsledkom je, že oproti Tesle 3, vyrobenej v Číne, vie BYD vyrobiť svoj Seal o 15 % lacnejšie a v porovnaní s VW ID.3 až o 30 percent lacnejšie! Mimochodom, na domácom trhu BYD vlani zosadil VW z trónu najpredávanejšej značky v Číne. Čo teda zachráni európske automobilky? Snáď len dovozné reštrikcie, po ktorých sa dovoláva napríklad šéf Stellantisu Carlos Tavares.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Mníchov #IAA Mobility
Články podľa značiek