Podľa T&E by už v roku 2025 mohli európske automobilky ponúknuť kompaktné elektromobily s cenou od 25 000 eur, a to s maržou štyri percentá. Práve táto cenová hranica sa považuje za zlom, ktorý by viedol k väčšiemu rozšíreniu elektromobilov v Európe. „Malý elektromobil za 25 000 eur zmení hru, čo sa týka prijatia elektrických áut,“ uviedla Julia Poliscanova, šéfka divízie e-mobility v T&E. „Rýchle a masové uvedenie týchto modelov na trh je pre európskych výrobcov kľúčové, aby mohli konkurovať čínskym automobilkám, ktoré tu už ponúkajú lacné malé elektrické autá,“ dodala.
Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
Čítajte viac Renault 5: Ikona sa vracia na scénu! A neostane samaEurópu naozaj strašia čínske elektromobily, najmä značiek BYD a MG. Ťažia nielen z nižších výrobných nákladov kvôli lepšej dostupnosti surovín a štátnych dotácií do tohto priemyslu, ale aj z nízkeho cla. Pri dovoze EÚ platia čínski producenti clo len vo výške 10 %, kým pri vývoze európskych áut do Číny, sú európski producenti vystavený clu vo výške 15 až 25 %. Aj preto EÚ minulý týždeň oznámila, že spustí vyšetrovanie cien čínskej konkurencie, pričom prezidentka EÚ Ursula van der Leyenová uviedla, že svetový trh je doslova zaplavený lacnými čínskymi autami.
Čítajte viac Elektromobily vraj čaká bod zlomu. Podobne ako ‘mikrovlnky‘Odborníci sa obávajú toho, že sa zopakuje scenár s fotovoltikou, keď Čína najprv dampingovými cenami takmer zruinovala európsky fotovoltický priemysel a potom ceny zvýšila. T&E tvrdí, že ak by cena európskych elektromobilov klesla na 25 000 eur, mohlo by to európskych výrobcov ochrániť pred čínskym rizikom. T&E v správe uviedla, že „za priaznivých trhových podmienok“ by to bolo možné dosiahnuť už v roku 2025. Takto elektromobil by mal mať batériu s kapacitou 40 kWh, využívajúcu lacnejšiu lítium-železo-fosfátovú (LFP) chémiu, a dojazd 250 až 300 km. Karty však môže zamiešať množstvo premenných, napríklad nevýhodný kurz eura alebo rast cien surovín a polovodičov.
Čítajte viac VW ID.GTI: Toto je budúci ostrý ‘Golf‘. Benzín mu chutiť nebudeViacero automobiliek už ohlásilo, že pracujú na takomto elektromobile. Volkswagen uvedie na trh malý hatchback ID.2 v roku 2025. Na budúci rok ho ale Renault predbehne s elektrickým Renaultom 5, ktorý má byť o 25 až 30 % lacnejší ako súčasný Mégane E-Tech, čo vychádza na asi 26 000 eur. Citroën zas pripravuje lacný model ë-C3 a Fiat zas elektrickú „Pandu“. Nasledovať by mali aj podobne lacné elektromobily značiek Škoda a Cupra. Podľa prieskumu T&E, ktorý sa uskutočnil na vzorke 3 000 opýtaných, by nástup lacnejších elektromobilov zvýšil podiel spotrebiteľov ochotných, kúpiť si v nasledujúcich 12 mesiacoch elektrické auto, zo súčasných 25 na 35 %. To by znamenalo viac ako milión predaných elektromobilov navyše.
Čítajte viac Fiat Panda: Nová generácia sa už rodí. Bude z nej aj SUVPripomeňme, že v súčasnosti majú elektromobily v Európe na celkových predajoch podiel 15 %. T&E ale navrhuje súčasne so snahou prísť na trh s lacnými elektromobilmi, znevýhodniť predaj veľkých a ťažkých SUV. Navrhuje tiež znížiť spotrebu elektromobilov zo súčasných 15–16 kWh na 100 km na 13–14 kWh. Ak by boli totiž účinnejšie, mohli by mať ešte menšiu, a teda lacnejšiu batériu. Tá dnes tvorí pri malých elektromobiloch aj 40 % ceny. Tak či tak ostane elektromobil pre mnohých nedostupný. Obrovská časť trhu sa totiž ešte donedávna pohybovala v cene od 15 000 do 20 000 eur. Za túto sumu ste si mohli dopriať prakticky akékoľvek auto nižšej strednej triedy vrátane kombi či menších SUV.