Ministri Európskej únie zodpovední za konkurencieschopnosť dnes schválili návrh emisnej normy Euro 7. Je však výrazne pozmenený a o dosť benevolentnejší. To najdôležitejšie povedzme hneď na úvod – nová norma Euro 7 sa v prípade osobných áut so spaľovacími motormi vracia k limitom normy Euro 6. To je nesporne víťazstvo zdravého rozumu, aj keď mnohé ekologické organizácie na zmenu reagujú rozhorčene.
Napríklad Anna Krajinska z portálu Transport and Environment píše v bezprostrednej reakcii: "Pozícia Rady k norme Euro 7 je katastrofou pre kvalitu ovzdušia, vďaka čomu majú výrobcovia automobilov rekordné zisky pred zdravím ľudí. Namiesto znižovania znečistenia možno cez takýto greenwashing dnešné znečisťujúce autá Euro 6 deklarovať ako „čisté“ vozidlá Euro 7. Politici v Európskom parlamente majú poslednú príležitosť prijať zmysluplné nariadenie Euro 7. Nemali by ho premrhať v záujme zdravia všetkých.“
Proti pôvodnému prísnejšiemu návrhu Euro 7 sa postavilo osem krajín. Okrem Slovenska to boli ešte Česko Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko. ďalšie krajiny, vrátane Nemecka, ktoré ma najväčší automobilový trh v Európe, sa pri hlasovaní zdržali.

Prijaté boli aj ďalšie zmeny. "V prípade vozidiel M2 a M3 (autobusy s viac ako 8 cestujúcimi) a vozidiel N2 a N3 (nákladné autá) sú emisné limity nižšie a v porovnaní s Euro 6 a mierne sa mení aj spôsob testovania. Taktiež sa zosúlaďujú limity emisií brzdových častíc a limity miery opotrebovania pneumatík s medzinárodnými normami prijatými Európskou hospodárskou komisiou Organizácie Spojených národov. Mestské autobusy budú musieť po novom dosiahnuť nulové emisie CO2 v roku 2030.
Dôležitá zmena sa týka aj platnosti. Norma Euro 7 mala začať platiť pri osobných autách už v polovici roku 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. Automobilky to však považovali za úplne nereálne a k ich názoru sa prikláňali aj niektorá politici. Ich hlas napokon zavážil a kompromisný návrh pôvodný harmonogram predĺžil. Aktuálne sa počíta so zavedením opatrení 30 mesiacov od nadobudnutia účinnosti normy pre nové modely osobných vozidiel a 42 mesiacov pre existujúce modely. Pri nákladných autách to má byť 48 mesiacov, respektíve 60 mesiacov.
Kedy norma skutočne nadobudne platnosť a akú bude mať podobu, však ani po tomto kompromisnom návrhu nie je celkom jasné. V novembri totiž o ňom bude hlasovať ešte Európsky parlament.