
Tatre sa darí. Kombinuje klasickú konštrukciu podvozka s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami s najmodernejšími motormi a kabínami. A dokonca sa zaoberá vývojom technológií budúcnosti. Už do konca roka chce odštartovať testy Tatry Force s vodíkovým pohon. Tam sa to však nekončí. V pláne sú Tatry s autonómnym, či skôr poloautonómnym riadením. Jedna už jazdí na skúšobnom polygóne, hoci hovoriť o autonómii je ešte priskoro. Každopádne sa pohybuje bez vodiča za volantom.

Prototyp zatiaľ ovláda operátor na diaľku. Projekt je rozdelený do troch fáz, pričom v súčasnej dobe prebieha prvá fáza overovania systémov. Finálnym cieľom projektu je pripraviť nákladné vozidlo s automatizovaným riadením úrovne SAE 3, ktoré bude schopné autonómnej jazdy. V súčasnosti skúšaný prototyp s diaľkovým ovládaním je predobrazom vozidiel, ktoré môžu nájsť uplatnenie napríklad v záchranárskych zložkách alebo v priemysle.
Pozrite sa ako jazdí Tatra Force na diaľkové ovládanie
Prvá fáza projektu zahŕňa integráciu senzoriky do vozidla a sprevádzkovanie asistenta odbočenia a asistenta pasívnej zmeny pruhu. V druhej fáze bude vozidlo vybavené Lidarom pre informatívnu detekciu prekážok. V tretej fáze už bude senzorika pomocou implementovaného softvérového a hardvérového rozhrania vozidlo sama smerovo riadiť, ovládať rýchlosť jazdy a tiež chod motora alebo funkcie prevodovky aj brzdového systému.

To umožní navyše sprevádzkovať ďalšie pokročilé asistenčné systémy ako adaptívny tempomat, asistent núdzového brzdenia alebo asistent zmeny pruhov. Prototyp je od začiatku vyvíjaný na použitie v špecifických podmienkach. „Snažíme sa vyvinúť vozidlo pripravené do tých najťažších možných podmienok, kde sa Tatry bežne pohybujú. Preto musia mať napríklad senzory s vyššou odolnosťou alebo disponovať systémom kybernetickej bezpečnosti,“ hovorí Radomír Smolka, šéf vývoja Tatry.

Potenciál je obrovský. Podľa Tatry si napríklad záchranárske a hasičské zbory v stále väčšej miere objednávajú autá s automatizovaným riadením či diaľkovým ovládaním, ktoré by mohli byť bez posádky vysielané do nebezpečných zón. Počíta sa aj s pancierovanou kabínou či so sprievodným bezpilotným dronom, ktorý by pomáhal orientácii v rizikových oblastiach. „Ďalšie uplatnenie by vozidlá Tatra s automatizovaným riadením mohli nájsť v uzavretých priemyselných a ťažobných areáloch,“ píše Tatra.