O autonómnom riadení píšeme čoraz častejšie, pri popise jednotlivých systémov častokrát uvádzame, že ide o autonómne riadenie úrovne 2, úrovne 3 a podobne. Viete ale, čo to znamená a ako sa jednotlivé úrovne autonómneho riadenia od seba odlišujú? Ich veľmi stručný a jasný popis publikoval server Autonews, my sme ho len v niektorých detailoch upravili.
Úroveň 0
Auto riadi vždy človek. Autonómne funkcie sú obmedzené na varovania jazdných asistentov a okamžitú aktívnu pomoc, akou je napríklad automatické núdzové brzdenie.
Úroveň 1
Auto riadi vždy človek. Autonómne funkcie dokážu čiastočne ovládať riadenie, brzdenie alebo zrýchľovanie. Príkladom môže byť adaptívny tempomat.
Úroveň 2
Za riadenie je zodpovedný človek, hoci systém dokáže čiastočne ovládať celé vozidlo. Súčasne má pod kontrolou riadenie, plyn, udržiavanie v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat. Do tejto kategórie patrí napríklad systém Super Cruise od General Motors a Autopilot od Tesly.
Úroveň 3
Automatizovaný systém riadi auto v špecifických oblastiach, napríklad na diaľnici. Človek sa nepovažuje za vodiča, ale musí byť schopný prevziať riadenie, keď o to systém požiada. Príkladom je Drive Pilot od Mercedesu-Benz.
Úroveň 4
Za riadenie zodpovedá automatizovaný systém, človek do neho nezasahuje a pre ovládanie auta nie je potrebný. Tieto systémy môžu fungovať v špecifických podmienkach a vymedzených oblastiach. Žiadne vozidlá s týmito typmi systémov zatiaľ nie sú v komerčnom koncovým zákazníkom. Waymo a Cruise začali v konkrétnych mestách používať robotické taxíky, ktoré sa považujú za úroveň 4.
Úroveň 5
Platí to isté, čo pri úrovni 4 s tým rozdielom, že vozidlá autonómnej úrovne 5 môžu jazdiť kdekoľvek a za každých podmienok. Autá, dosahujúce túto úroveň, zatiaľ nie sú dostupné.