V auguste sa ruský prezident Vladimir Putin rozhorčil nad tým, že ruskí poslanci a úradníci plánovali nákupy nových áut zahraničných značiek. „To je úplne vylúčené, všetci úradníci by mali cestovať v domácich vozidlách. Môže to znamenať, že autá niektorých ľudí budú skromnejšie ako predtým. Ale to je v poriadku. V skutočnosti je to dobrá vec. Všetci naši skvelí úradníci musia pochopiť, že je dôležité usilovať sa o rozvoj domácich značiek,“ zdôraznil šéf Kremľa. Takto chce Putin zachrániť domáci automobilový priemysel, sužovaný západnými sankciami.
Medzi tým už ruská Štátna duma schválila, že poslanci budú musieť presadnúť zo svojich obľúbených BMW a Mercedesov-Benz do Lád, Moskvičov a čoskoro aj do vozidiel obnovenej značky Volga. Moskviče a ani Volgy, ktorých výroba by sa mala rozbehnúť budúce leto, síce nie sú a nebudú ruskými autami, pretože ide len o licencie čínskych výrobkov, ale podstatné je, že sú montované v Rusku. Asi si viete predstaviť, že takýto krok ruským poslancom príliš nevonia. Lada totiž vyrába len skromné modely Granta, či Vesta a k tomu dve prehistorické SUV Niva Travel a Niva Legend. Kombi Largus je zas prvou generáciou Dacie Logan MCV.
Moskvič chrlí model 3, ktorý je lacným SUV čínskej automobilky JAC s pochybnou kvalitou. A inak tomu nebude ani s chystanými Volgami. Samozrejme, pravidlá ruského pôvodu spĺňa aj hyperluxusný Aurus, ale ten obhospodaruje v podstate len potreby Kremľa. Vyfasovať túto obriu limuzínu nebude vôbec jednoduché. Nakoniec to ale 450 zástupcov ľudu až také ťažké mať nebude. Ako totiž informuje web Currenttime, ruské autá budú pre poslancov povinné len počas pôsobenia vo svojich volebných obvodoch. Bežný mesačný rozvrh Štátnej dumy pritom počíta s troma týždňami rokovaní a len jedným týždňom práce s voličmi.
Jeden týždeň v Lade „skvelí úradníci“ iste vydržia. A ani to nie je celkom nutné. Ak sa totiž poslanec rozhodne úradovať počas týždňa venovaného ľudu v moskovskej kancelárii dumy, nemusí na presun používať ruské auto. V podstate to znamená, že štátom nakúpené Moskviče, Lady a Volgy budú zväčša parkovať nevyužité kdesi v garážach a stovky poslancov budú naďalej používať luxusné zahraničné autá. Aspoň do času, kým sa nepokazia. Ako totiž vieme, sankciami sú zasiahnuté aj náhradné diely a najmä softvér, bez ktorého nefunguje diagnostika ani elektronické komponenty.