V auguste rástol automobilový trh v Európskej únii (EÚ) opäť dvojciferným tempom – v medziročnom porovnaní o 21 percent, čo značí 787 626 novoregistrovaných áut. Informuje o tom združenie európskych výrobcov v automobilovom priemysle ACEA.
Rast trvá kontinuálne už 13 mesiacov, takže možno povedať, že najväčšia kríza, zapríčinená COVD-om, rozpadom dodávateľsko-odberateľských reťazcov a nedostatkom čipov je už zažehnaná, aj keď niektoré jej dôsledky pretrvávajú dodnes. Výrazne rástli aj tri najväčšie automobilové trhy – nemecký, francúzsky a taliansky, pričom za zmienku stojí najmä Nemecko, kde sa medziročne zvýšil o impozantných 37,3 percenta.
Ak sa pozrieme na kumulatívne údaje za celý tento rok, tak od januára do augusta 2023 sa zvýšil predaj nových áut v EÚ takmer o 18 percent na celkovo 7,1 milióna kusov. V porovnaní s rekordným (a posledným predkrízovým) rokom 2019, kedy sa v EÚ predalo v rovnakom období 9 miliónov, je to stále výrazne menej.
Predaj podľa druhu paliva
V auguste trhový podiel batériových elektromobilov (BEV) prvýkrát prekročil hranicu 20 percent (pred rokom to bolo len 11,6 percenta). To značí, že august je v roku 2023 už druhým mesiacom, v ktorom predaj elektromobilov prekonal predaj naftových áut. Druhou najpopulárnejšou kategóriou sú hybridy (bez možnosti externého dobíjania) s trhovým podielom 24 percent a najpopulárnejšiu alternatívou sú pre kupujúcich stále spaľovacie autá s čisto benzínovými motormi. Takýto agregát malo v auguste pod kapotou takmer každé tretie predané nové auto.
V auguste 2023 sa registrácie elektromobilov v EÚ zvýšili o 118,1 percenta a dosiahli 165 165 kusov, čo predstavuje 21-percentný podiel na trhu. Ich predaj rástol dvoj- až trojciferným tempom na všetkých trhoch v EÚ s výnimkou Malty, kde medziročne klesol takmer o 23 percent. Za prvých osem mesiacov tohto roku sa predal už takmer milión batériových elektromobilov, čo značí medziročné zvýšenie predaja o 62,7 percenta.

Naopak, plug-in hybridy rástli v auguste len veľmi mierne – o 5,5 percenta na celkovo 58 557 kusov. Za prvých osem mesiacov tohto roku dokonca ich trhový podiel v medziročnom porovnaní klesol z 8,5 na 7,4 percenta. Výrazne sa tomuto typu vozidiel darí najmä v Holandsku a vo Švédsku, naopak, ich predaj sa kvôli obmedzeniu dotácií prepadol v Nemecku.
Pokiaľ ide o konkrétne modely, tak v auguste sa európskymi bestsellermi stali Tesla Modely Y, Peugeot 208 a Volkswagen T-Roc. Po tom, ako trh prevalcovala Tesla Model Y, začína opäť ožívať záujem aj o sedan Tesla Model 3, ktorý je v auguste v Top 15 skokanom mesiaca. Naopak, medziročne najväčší pokles zaznamenala Toyota Yaris. Viac ukazuje rebríček:
Najpredávanejšie modely v auguste
– | Model | Aug-23 | vs. aug-22 |
---|---|---|---|
1. | Tesla Model Y | 21 549 | 210,9 % |
2. | Peugeot 208 | 15 840 | 4,6 % |
3. | VW T-Roc | 15 198 | –4,7 % |
4. | Fiat/Abarth 500 | 14 469 | 8,4 % |
5. | Dacia Sandero | 14 428 | –2,7 % |
6. | VW Golf | 13,760 | 12,1 % |
7. | Opel/Vauxhall Corsa | 13 342 | 12,9 % |
8. | Renault Clio | 12 865 | 143,9 % |
9. | Citroen C3 | 12 111 | 2,3 % |
10. | Tesla Model 3 | 11 943 | 307,5 % |
11. | Škoda Octavia | 11 786 | 4,9 % |
12. | Ford Puma | 11 136 | 12,6 % |
13. | Toyota Corolla | 10 804 | 32,5 % |
14. | Toyota Yaris | 10 707 | –21,2 % |
15. | Dacia Duster | 10 623 | –1,6 % |
(Zdroj: ACEA, dáta za EÚ + EFTA + UK)