V poslednom období sme už niekoľkokrát písali o tom, že európske automobilky majú čoraz väčší strach z lacnej čínskej konkurencie, najmä pri elektromobiloch. Preto Európska komisia oznámila, že začína vyšetrovať, či zaviesť represívne clá na ochranu výrobcov automobilov v Európskej únii (EÚ) pred lacnejšími čínskymi dovozmi elektrických vozidiel, ktoré podľa nej využívajú štátne dotácie. Zároveň EÚ Činu vyzvala, aby sa vo „veľmi krátkom čase“ zapojila do konzultácií o vyšetrovaní dotácií pre elektromobily. Žiadny časový rámec však neuviedla.
Čínska reakcia na seba nedala dlho čakať. Krajina vyjadrila nespokojnosť a Peking to dokonca označil za vážne porušenie čínskych práv. Navyše Číňania vyhlásili, že ani nedostali adekvátne konzultačné materiály.
A čo vlastne chce EU vyšetrovať? Podľa jej predstaviteľov má ísť o antisubvenčné vyšetrovanie v prípade dovozu batériových elektrických vozidiel z Číny. Cieľom je zistiť, či nízke ceny čínskych elektromobilov nie sú založené na nezákonných štátnych dotáciách. Ak áno, EÚ na ne uvalí clá, aby ochránila európskych výrobcov pred „záplavou“ dovozu lacnejších čínskych elektrických vozidiel z ázijskej krajiny.
Čítajte viac Sankcie proti čínskym elektromobilom zasiahnu aj Teslu, BMW či PolestarČína je s takýmto antisubvenčným vyšetrovaním „veľmi nespokojná“. Podľa ministerstva obchodu mu chýbajú primerané dôkazy a nie je v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie. Peking bude preto venovať veľkú pozornosť vyšetrovacím postupom Komisie a bude chrániť práva a záujmy čínskych firiem, vyhlásilo ministerstvo.
Čína nalieha tiež na EÚ, aby zabezpečila stabilitu globálneho dodávateľského reťazca a strategické partnerstvo a zároveň „rozvážne“ uplatňovala nápravné opatrenia. Toto vyhlásenie, vzhľadom na závislosť európskych výrobcov na dovoze čínskych kritických surovín možno považovať minimálne za zdvihnutý prst.
Informácie, ktoré doposiaľ Komisia zozbierala, poukazujú na to, že výrobcovia v Číne mali prospech z dotácií na úkor firiem z EÚ. Tieto dotácie mali formu grantov, pôžičiek od štátnych bánk za zvýhodnených podmienok, zníženia daní, rôznych výnimiek a poskytovania tovarov alebo služieb od štátu, ako sú suroviny a komponenty, za nižšie ceny.
Podľa zistení Bruselu dotácie umožnili rýchly nárast lacného dovozu elektrických vozidiel do Únie, pričom očakávaná nadmerná kapacita v Číne pravdepodobne povedie k jeho ďalšiemu zvýšeniu v blízkej budúcnosti. Európska komisia uviedla, že podiel čínskych firiem na predaji elektromobilov v Európe vzrástol na 8 % a v roku 2025 by mohol dosiahnuť 15 %.