Toyota síce nepatrí k lídrom elektrifikácie, napokon, na trhu má len jediný elektromobil bZ4X, ale svoj sklz chce rýchlo dohnať. Už do konca dekády plánuje predať 3,5 milióna batériových áut, z toho 1,7 milióna pripadne na elektromobily novej generácie. Všetko sa má opierať najmä o prelomovú technológiu akumulátorov, ktoré sú neuralgickým bodom elektromobilov. Vo vývoji má celkom päť nových „chémií“, z ktorých má na vrchole stáť dlho sľubovaná technológia batérií s tuhým elektrolytom. Ide o takzvané solid-state batérie. Tie by zabezpečili novým elektrickým Toyotám dojazd viac ako 1 000 km. Tuhý elektrolyt namiesto tekutého, bude pre li-ion akumulátory znamenať vyššiu energetickú hustotu, nižšiu hmotnosť, rýchlejšie nabíjanie a nižšiu degradáciu vplyvom extrémnych teplôt. Nabíjanie z 10 na 80 % sa má skrátiť na neuveriteľných 10 minút.
Veľkým prekvapením ale je, že vo vývoji solid-state batérií sa spojila so spoločnosťou Idemitsu, ktorá je petrochemickým gigantom, teda spoločnosťou, ktorá svoj biznis opiera o fosílne palivá. Dôvodom je, že Idemitsu pracuje na tuhom elektrolyte, a to už od roku 2001, zatiaľ čo Toyota až od roku 2006. Spolupráca sa zameria na sulfidové pevné elektrolyty, ktoré sú mäkké a lepkavé, vďaka čomu vyhovujú podmienkam hromadnej produkcie. Spoločnosti už zriadili pracovnú skupinu s desiatkami vývojárov. Celý plán má tri fázy, ktoré majú viesť v roku 2027 až k predaju revolučných batérií. Idemitsu prevádzkuje pilotný závod na výrobu tuhého elektrolytu a stavia ďalší. Podľa šéfa Toyoty Kodžiho Sata sa podarilo prelomiť najväčší problém solid-state batérií, ktorým bol vznik prasklín medzi anódami, katódami a elektrolytom.
Čítajte viac Toyota sa prebúdza z hlbokého spánku. Chce dojazd 1 500 km!„Metódou pokusov a omylov a kombinovaním materiálových technológií oboch spoločností sme vyvinuli elektrolyt, ktorý je odolný voči praskaniu a má vysoké výkony,“ povedal Sato. „Idemitsu objavilo užitočnosť sírových súčastí v 90. rokoch a výskumom a technologickými možnosťami, zlepšovanými naprieč rokmi, sme úspešne vytvorili pevný elektrolyt. Tento pevný elektrolyt otvorí novú budúcnosť mobility,“ doplnil Sata šéf Idemitsu Šuniči Kito. Toyota počíta s tým, že prvé autá s revolučnými batériami uvedie na trh najneskôr v roku 2028. Pravdepodobne hovorí o čistých elektromobiloch, čo je posun, pretože pôvodne plánovala premiéru solid-state batérií v hybridoch, čo príliš nedávalo zmysel. Azda len z hľadiska ceny, pretože nová technológia bude nepochybne drahá, zvlášť pre čisté elektromobily, ktoré potrebujú oveľa väčšie batérie ako hybridy.
Čítajte viac Toyota vyvíja tretiu generáciu palivových článkov. Dojazd predĺžia až o 20 %