Stellantis štrajkujúcim: Len pokračujte. Predáme centrálu a zrušíme 17 ďalších prevádzok

Štrajk zamestnancov pripravuje americké automobilky o stovky miliónov dolárov. Šéf Stellantisu im vyslal drsný odkaz.

20.10.2023 14:00
uaw Foto: ,
Do štrajku organizovaného odborovým zväzom UAW v USA koordinovane vstúpili zamestnanci General Motors, Ford Motor a Stellantisu.
debata (1)

Už vyše mesiaca trvá v USA bezprecedentný štrajk zamestnancov v automobilovom priemysle. Zapojili sa totiž do neho zamestnanci kompletnej „silnej trojky“ z Detroitu, teda spoločností Ford Motor, General Motors a Stellantis. Organizátorom štrajku je odborová organizácia UAW (United Auto Workers) a zapojilo sa do neho vyše 34-tisíc ľudí. Požadujú zvýšenie miezd a ich reguláciu v závislosti od inflácie, dlhšie pracovné zmluvy, viac voľna, zrovnoprávnenie služobne starších a mladších zamestnancov a väčšie sociálne istoty.

Dlhý štrajk už pripravil automobilky o stovky miliónov dolárov a v prípade Fordu dokonca zamestnancom do duše emotívne prehovoril namiesto generálneho riaditeľa samotný prezident a jeden z dedičov firmy Bill Ford, ktorý ich vyzval k ukončeniu štrajku a návratu k „normálu“. V situácii, keď na ročný plat výkonného riaditeľa Fordu Jima Farleyho musí priemerný zamestnanec americkej automobilky pracovať 281 rokov, sa mu však argumentovalo pomerne ťažko.

Carlos Tavares 2018 Čítajte viac Šéf Stellantisu volá po úsporách a prepúšťaní. Jeho plat však vyráža dych

Úplne iný prístup k štrajkujúcim zvolil šéf koncernu Stellantis (pod ktorý patrí 14 značiek). Ten je známy ako drsný vyjednávač, ktorý si servítky pred ústa nekladie a odborárov sa nebojí. Vyhlásil, že kvôli veľkým finančným stratám, spôsobeným štrajkom koncern ruší svoju účasť a všetky plánované premiéry na najväčšom technologickom veľtrhu CES, ktorý sa pravidelne koná začiatkom roku v Las Vegas.

A to ešte nie je všetko. Tavares vyhlásil, že predá ikonickú budovu ich amerického ústredia a technologické centrum v Auburn Hills a k tomu 17 ďalších centier, väčšina z nich sú distribučné centrá náhradných dielov. Nakoľko ide len o „drsné reči“ Tavaresa, je otázne. Predaj centrály by sa totiž zrejme uskutočnil tak či tak, spoločnosti totiž môže priniesť pomerne veľkú hotovosť, rádovo v stovkách miliónov dolárov, navyše predaj by neznamenal sťahovanie centrály, len Stellantis by si priestory v nej ďalej dlhodobo prenajímal a nový developer by komplex dokázal vyťažiť efektívnejšie. Ide o stratégiu, ku ktorej pristupuje v posledných pomerne veľa veľkých spoločností, vlastniacich obrovské kancelárske budovy. Urobila tak napríklad aj Motorola.

Pavlína Baráni, PR špecialistka spoločnosti Ford Slovensko hovorí o prítomnosti a budúcnosti značky na Slovensku
Video

V každom prípade štrajk zatiaľ pokračuje ďalej s nezmenšenou intenzitou a či odborári dosiahnu svoje, zatiaľ nie je isté. Najbližšie k dohode sú zatiaľ s vedením Fordu, no General Motors a ani Stellantis zatiaľ s nimi nedokázali nájsť spoločnú reč. Tavares okrem iného odborárov varoval aj pred možným presunutím výroby do inej krajiny.

To sú však už naozaj iba plané vyhrážky, pretože pre koncern je americký trh mimoriadne dôležitý, navyše Stellantis len pre pár dňami oficiálne potvrdil svoj plán vybudovať v americkom Kokome v Indiane spolu so Samsungom novú „baterkáreň“ v hodnote približne 3,2 miliardy dolárov.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Carlos Tavares #Stellantis #UAW #štrajk v automobilke
Články podľa značiek