Lucid Air je považovaný za technologicky najdokonalejší elektromobil a v tomto roku sa stal dokonca Svetovým luxusným autom roka. Napriek tomu sa jeho výrobca ocitol v existenčných ťažkostiach, predaj klesá a firme Lucid dochádza hotovosť. Vyzerá to tak, že „elektrické“ startupy sa ocitli v kríze. Len nedávno sme písali o tom, že švédsky výrobca elektrických kamiónov Voltia ohlásil bankrot a pravdou je, že z „veľkých mien“ nie sú v najlepšej finančnej kondícii ani Fisker a Rivian.
Ale späť k Lucidu. Z modelu Air sa mal stať „Tesla Killer“, firmu totiž pomáhali rozbehnúť ľudia, ktorí rozbiehali aj samotnú Teslu a nasvedčujú tomu aj parametre auta. Už základný model Air Pure ponúka maximálny výkon 358 kW (487 koní), dojazd podľa WLTP 725 kilometrov a na stovku zrýchli za rovné štyri sekundy. K tomu treba prirátať špičkové technológie, maximálny luxus na palube a výsledkom je základná cena 109 000 eur. Je tu však aj špeciálna verzia Dream Editon P. Jej maximálny výkon je 828 kW (1 126 koní), elektrický dojazd má na úrovni 800 km a na stovku zrýchli za 2,7 sekundy. Jej cena je presne dvojnásobná, teda 218 000 eur.
Problémom však je, že Lucid nie je schopný autá v dostatočnom počte vyrábať a ani predávať, začína mu chýbať hotovosť a nie je schopný uhrádzať svoje záväzky. Akcie spoločnosti v porovnaní s maximom klesli o 91 percent a podľa analytikov aktuálne Lucid na každom modeli prerába neuveriteľných vyše 300-tisíc eur.
V prvých troch kvartáloch roku 2023 vyrobil Lucid celkovo 4 487 áut, zákazníkom ich však dodal len približne 2 800. Keďže spoločnosť tvrdí, že má dostatok objednávok, otázne je, čo sa vlastne s tými ostatnými deje. Aby sa Lucid pozviechal, potreboval by podľa analytikov zdvihnúť predaje aspoň na 10-tisíc áut ročne.
K tomu má však veľmi ďaleko a investorom pomaly dochádza trpezlivosť. Lucid samozrejme môže vydať nové akcie a pokúsiť sa získať kapitál takto, v jeho aktuálnej situácii je však otázne, či by bol tento krok úspešný. Aj preto čoraz viac analytikov upozorňuje, že budúci rok by sa pre túto progresívnu automobilku mohol stať posledným.