Predaje Fordu v Európe dnes nie sú žiadna sláva. Dokonca sa potrebuje zbaviť jednej zo svojich najväčších európskych tovární v Saarlouise. Kvôli nadbytočnej kapacite. Vždy to tak však nebolo. V osemdesiatych rokoch bol európsky Ford doslova na koni. Každé z áut bolo ikonou. Spomeňme Fiestu, Escort, revolučnú Sierru a na vrchole luxusné Scorpio. Veľa z toho naozaj nezostalo. Fiesta je na odpis, Mondeo ako nástupca Sierry už neexistuje, Focus ako nástupca Escortu je len tieňom bývalej slávy, no a z luxusného segmentu sa Ford stiahol radšej už pred rokmi. Zaplniť priestor majú drahé elektromobily ako Mustang Mach-E či očakávaný elektrický Explorer.
O to fascinujúcejší je pohľad do predajne Fordu v nemeckom Ingolstadte. Samozrejme, tých je stále množstvo, ale teraz hovoríme o dílerstve, ktoré zavrelo svoje brány v polovici osemdesiatych rokov a odvtedy sa v ňom nič nezmenilo. Objavili ho britskí nadšenci youtubového kanála Auto Retro prostredníctvom Google Maps. Snímky Street View ukázali totiž zvláštnu predajňu, ktorá akoby nepatrila do týchto čias. Nazrieť do útrob bolo veľmi lákavé, a tak sa dobrodruhovia z „ostrovov“ vydali na 1 600 km dlhú cestu. Úspech bol pritom neistý, pretože fotografie zo Street View mali už takmer desať rokov. To, čo však našli, im vyrazilo dych. Nezmenilo sa tam vôbec nič.
Do vnútra predajne sa síce nedostali, ale cez sklo bolo jasné, že na tomto mieste sa zastavil čas. V predajni stojí kompletná ponuka Fordu z polovice osemdesiatych rokov s výnimkou rarít ako RS200 alebo GT40. V podstate ide o obyčajné autá pre obyčajných Nemcov, ktoré sa objavovali aj na cestách bývalého Československa ako tuzexové sny. A čo viac, sú v dokonalom stave. Zjavne sa im dostáva aspoň základná starostlivosť, pretože pneumatiky by po 37 rokoch jednoducho nemohli byť nafúkané. Čo sa teda stalo? Prečo majiteľ zavrel predajňu v čase, keď každý, kto predával Fordy, prosperoval? Vyniesť ortieľ nad úspešným biznisom mala podľa kanála Auto Retro jeho smrť. Predajňu zdedila manželka, ktorá už nepodnikala a autá chcela zachovať pre vnúčatá.
Ešte donedávna sa o priestor starala najatá upratovačka, no tá je dnes v opatrovateľskom dome. Priestor preto trošku pustne. To však neprekáža, pretože autá v ňom sú v bezchybnom stave. Ani sa niet čomu čudovať. Ani jedno z nich nebolo nikdy registrované. Aj preto ich už dnes nie je možné prihlásiť. No iste by zvládli registráciu pre veterány, na čo majú nárok. Uvidíme, aký bude ďalší osud Fiesty, Sierry, Orionu, čo bol Escort s kufrom, či Escortu v limitovanej edícii Laser. Toto nemôže skončiť inak ako veľkou aukciou. Veď sa pozeráme pravdepodobne na tie najzachovalejšie Fordy svojej epochy na celej planéte, ktoré neprešli viac ako zopár kilometrov počas testovacej jazdy vo fabrike a pri transporte zo skladu do predajne. Je to nádhera.
Čítajte viac Ruská Volga vstane z mŕtvych už o rok. Bude kráčať cestou Moskviča?