Už v roku 2021 rozhnevala profesorka Missy Cummingsová, jedna z najväčších odborníčok na automatizáciu a umelú inteligenciu, Elona Muska. Uskutočnila totiž výskum bezpečnosti autonómnych áut a s jeho výsledkami sa podelila na sociálnej sieti Twitter. „Autá vykazovali variabilné a často nebezpečné správanie, ktoré si vyžadovalo ďalšie testovanie predtým, ako bude takáto technológia povolená v bežnej premávke bez dohľadu človeka." Elon Musk síce zúril, ale tento výskum posunul Cummingsovú rovno do Národnej agentúry pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA.
Čítajte viac Tesla ťahá tigra za fúzy. V USA sprístupnila nebezpečný autopilot všetkýmDo tejto ženy, ktorá sa stala jednou z prvých pilotiek amerických bojových stíhačiek, sa okamžite pustila celá komunita priaznivcov Tesly na Twitteri. Do vlákna sa zapojil nakoniec aj sám Musk, ktorý tvrdil, že Cummingsová je extrémne zaujatá proti Tesle. Nadšenci pre americké elektromobily Elona Muska obviňovali Cummingsovú z konfliktu záujmov, podpisovali petície požadujúce jej odvolanie a e-mailom sa jej vyhrážali smrťou. Lenže sa zahrávali s nesprávnym protivníkom. Cummingsová, ako naznačuje jej vojenská kariéra, sa totiž protivníkov len tak ľahko nezľakne. A už vôbec nie tých, ktorí na sociálnych sieťach vystupujú anonymne.
Pilotka sa nevzdáva
Na LinkedIn zverejnila najhoršie hrozby, najala si osobnú ochranku a pokračovala v boji. „Stíhací pilot vo mne opäť ožíva. Milujem dobrý boj,“ napísala. Bohužiaľ, tlak na jej odvolanie bol nakoniec taký veľký, že z NHTSA dostala výpoveď. To však rozhodne neznamenalo koniec. Nastúpila totiž na post riaditeľky centra pre autonómiu a robotiku, ktoré spadá pod Univerzitu Georgea Masona. A tu odštartovala nový bezpečnostný výskum autonómnych technológií, ktoré sa dostali na americké cesty. Nielen vďaka Tesle, ale aj spoločnostiam Waymo a Cruise, ktoré doslova zaplavili ulice San Francisca, ale aj ďalších amerických miest, robotickými taxíkmi.
Čítajte viac Šéf BMW je zdesený zo súčasných autopilotov. ‘Nikto si to nekúpi!‘Dospela k názoru, že táto technológia ešte nie je na takej úrovni, aby bola bezpečná. „Robotické taxíky majú štyri- až osem-krát vyššiu pravdepodobnosť, že sa stanú súčasťou nehody, ako autá ovládané ľuďmi,“ napísala. A to do dát nezahrnula incidenty, keď autonómne vozidlá spôsobili nepredvídateľným správaním zápchy, blokovali vozidlá záchrannej služby a jedno z nich dokonca prešlo cez ležiaceho človeka na ceste, ktorého už predtým zrazilo iné auto. V novinách, ktoré poriadne naštvali všetkých trollov z Tesly, v skutočnosti len konštatovala, že nejde o problém Tesly, ale že bola prvá.
Čítajte viac Video: Ďalšia nebrzdiaca Tesla v Číne zabila svoju posádkuA dodala: „Už roky hovorím ľuďom, že sa to stane, že tieto problémy autonómneho riadenia prídu. A dnes sú tu. Ak je niekto z komunity samoriadiacich áut prekvapený, je to len a len na ňom." Obavy Cummingsovej pred nebezpečenstvami autonómnych áut majú korene v jej predchádzajúcej kariére. Ako pilotka stíhačiek, ktoré sú tiež vybavené autopilotom, dobre vedela, že autopilot nie je všemocný. Počas troch rokov lietania sa stala svedkom 36 fatálnych nehôd jej kolegov. Podieľala sa tiež na výskume robotických vrtuľníkov pre námorníctvo, ktoré mali množstvo nedostatkov aj v podmienkach, kde nehrozila zrážka s iným strojom. Pritom autonómne autá na uliciach používajú podobnú technológi a sú obklopené autami, chodcami či cyklistami.
Kto má pravdu?
„Keď som bližšie pochopila schopnosti tých senzorov, zrazu som sa prebudila a povedala som si – máme vážny problém v autách.“ Cummingsová ďalej tvrdí, že okrem technologických rizík sú tu aj riziká sociotechnické. Súvisia s celkovou kultúrou spoločností zo Silicon Valley, ktoré majú v snahe o rýchle napredovanie tendenciu absolútne ignorovať bezpečnostné riziká. A navyše sa prezentujú neoverenými údajmi. Na LinkedIn šéf bezpečnosti Waymo napríklad napísal, že „robotické autá majú v skutočnosti oveľa menšiu pravdepodobnosť zrážky ako autá poháňané biologickými organizmami, ako ste vy a ja.“ Má ísť o výsledky štúdie, ktorá však nebola nikde publikovaná a neprešla žiadnym hodnotením. Výsledky Cummingsovej pritom dokazovali presný opak.
Čítajte viac Robotické taxíky v San Franciscu spôsobili chaos. Odstavil ich festivalReakcia na seba nedala dlho čakať. „Rád by som vám pomohol s touto analýzou," napísal Cummingsovej šéf Wayma na LinkedIn a spochybnil jej ohýbanie čísel. „Bolo by skvelé spojiť sa a prediskutovať to ďalej." Cummingsová odpovedala: „Rada vám pomôžem s pochopením základných štatistík, chápaním počítačového videnia a toho, čo znamená byť zodpovedným generálnym riaditeľom spoločnosti. Zavolajte kedykoľvek." Kto má teda pravdu? Odborníci tvrdia, že obe strany ponúkajú skreslené čísla. Kým výrobcovia robotických taxíkov dáta nehôd bagatelizujú, Cummingsová ich, naopak, „nafukuje“. Kým robotické autá neprejdú stovky miliónov kilometrov, neexistuje asi spôsob, ako dospieť k štatisticky významnému, jednoznačnému záveru.