Bezpečnostné organizácie sa domnievali, že ak výrobcov áut donútia povinne montovať do vozidiel asistenčné systémy vodiča (ADAS), bude to mať okamžitý vplyv na zníženie počtu nehôd. Od roku 2010 sa tak postupne do áut dostávali také technológie ako varovanie pred vozidlami v slepom uhle zrkadiel či udržiavanie v jazdnom pruhu. Želaný efekt sa však nedostavil. Kým napríklad v roku 2010 umrelo na britských cestách 1 857 ľudí, o dvanásť rokov neskôr počet fatálnych nehôd klesol len minimálne – na 1 695. Pritom podľa štúdií majú asistenčné systémy potenciál znížiť úmrtnosť na cestách až o 62 %.
Na mol opitý vodič v centre Žiliny zdemoloval plot a nabúral do vedenia. Z auta ho museli vyťahovať
Ako je to možné? Odpoveď naznačuje Generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen. „Akokoľvek je náročné prinútiť výrobcov, aby používali najnovšie bezpečnostné technológie, skutočná výzva spočíva v presviedčaní spotrebiteľov o ich nevyhnutnosti. Existuje totiž znepokojujúci trend médií a na sociálnych sieťach, ktoré nabádajú vodičov, aby systémy vypínali.“ Euro NCAP sa preto snaží viac porozumieť, ako vodiči koexistujú so systémami ADAS. A nie je jedinou organizáciou, ktorá chce tomuto vzťahu porozumieť.
Čítajte viac EÚ chce sprísniť pravidlá pre mladých a starých vodičov. Logika návrhu je spornáSkúma to aj konzorcium Advanced Vehicle Technology so sídlom v Massachusettskom technologickom inštitúte alebo britská organizácia Thatcham. "Z nášho testovania poznáme hlavné bezpečnostné výhody týchto systémov, ale teraz chceme od širšej skupiny ľudí vedieť, ako ich používajú. Napríklad, ak vieme, že každý vypne podporu pre udržiavanie v jazdnom pruhu hneď, ako si sadne za volant, potom je jasné, že všetky bezpečnostné výhody sa strácajú. Snažíme sa tomu zabrániť,“ povedal Tom Leggett, bezpečnostný expert Thatchamu.
Čítajte viac Šéf BMW je zdesený zo súčasných autopilotov. ‘Nikto si to nekúpi!‘Na druhej strane sa ukazuje, že niektorí vodiči, naopak, bezpečnostné systémy preceňujú. Jednoducho, spoliehajú sa na ne viac, než treba. Tak napríklad americký inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA má dáta, ktoré potvrdzujú, že vodiči používajúci adaptívny tempomat porušujú častejšie povolenú rýchlosť ako tí, ktorí tento systém nepoužívajú alebo ho nemajú. Poisťovací inštitút IIHS dokonca dospel k záveru, že používanie tohto systému v kombinácii s udržiavaním v jazdnom pruhu zvyšuje riziko smrteľnej nehody o 10 %.
Čítajte viac Američania otestovali 12 autopilotov. Ford a GM dali lekciu aj Tesle