Obyvateľom San Francisca konečne odľahne. Táto kalifornská metropola sa totiž stala živým laboratóriom pre testy áut bez vodiča. Od začiatku roka tu prevádzkuje flotilu robotických taxíkov spoločnosť Cruise, ktorá je časťou koncernu General Motors. A to 24 hodín denne a sedem dní v týždni. Od augusta mohli službu využívať platiaci zákazníci. Predtým boli jazdy vozidiel s autopilotom povolené len v noci. Stalo sa presne to, čo mnohí očakávali. V priebehu desiatich mesiacov spôsobili autá Cruise v uliciach San Francisca poriadny chaos. Americké úrady evidujú celkom 240 incidentov samoriadiacich vozidiel. Známe sú prípady, keď vozidlá reagovali nepredvídateľne, spôsobovali dopravné zápchy, prekážali záchranným zložkám, ako polícii či hasičom, či dokonca vchádzali na miesto ich zásahov. Známy je aj prípad, keď robotický taxík zabil psa.
Čítajte viac Kvôli tejto pilotke vraj Elon Musk nespáva. Útočí na jeho autopilotTrpezlivosť však došla kalifornskému úradu pre motorové vozidlá DMV až po tom, čo jeden z robotických taxíkov Cruise zrazil 3. októbra na ceste ženu, ktorú predtým zrazilo iné auto. Vodič prvého vozidla z miesta nehody ušiel, na čo vozidlo spoločnosti Cruise nedokázalo správne vyhodnotiť situáciu a zabrzdilo až po tom, čo ženu uväznilo pod sebou. Tú museli vyslobodzovať záchranári pomocou špeciálneho vybavenia. Reakcia nedala na seba dlho čakať. DMV v utorok 24. októbra nariadila spoločnosti Cruise, aby z ulíc San Francisca s okamžitou platnosťou stiahla všetky robotické taxíky. Úrad netajil, že tieto vozidlá predstavujú riziko pre verejnosť a že spoločnosť Cruise „skresľovala informácie“ o bezpečnosti novej technológie.
Spoločnosť Cruise sa napríklad k incidentu z 2. októbra vyjadrila, že už pracuje na analýze s cieľom identifikovať potenciálne zlepšenia reakcie autonómneho riadenia na tento druh mimoriadne zriedkavej udalosti. Ale presne o to tu ide. Cestná premávka vždy prináša zriedkavé a ťažko predvídateľné situácie. Sú ich tisíce a umelá inteligencia šoférujúca vozidlo na verejnej ceste nedokáže reagovať tak ako vodič za volantom. „Napriek propagande, ktorú presadzujú technickí manažéri, Cruise práve dokázal svetu, že roboty nie sú schopné sa ani len priblížiť k vysokým štandardom, ktoré spĺňajú ľudskí vodiči,“ povedal John Samuelsen, prezident spoločnosti Transport Workers of America (TWU), ktorá zastupuje pracovníkov leteckých spoločností a železníc.
Čítajte viac Autonómne autá sa správajú ako ‘teľce‘. Hasiči sú zúfalíJe to tiež rana pre samotný General Motors, ktorý si sľuboval, že divízia Cruise by mohla generovať do konca dekády príjmy 50 miliárd dolárov ročne. „Veríme, že Cruise má obrovskú príležitosť rásť a expandovať,“ povedala ešte nedávno generálna riaditeľka GM Mary Barra. „My… vidíme obrovskú príležitosť a rast.“ Pritom spoločnosť Cruise sa počas tretieho štvrťroka ocitla v strate 723 miliónov dolárov. Vo svojej výzve pred vynesením rozsudku Barra uviedla, že robotické taxíky Cruise majú lepšiu bezpečnostnú bilanciu ako ľudskí vodiči. Uvidíme, či incident Cruise zasiahne aj ďalších prevádzkovateľov robotických áut, ako spoločnosti Waymo alebo Alphabet.