GDV: Náklady na opravy elektromobilov sa vymykajú kontrole

Elektrické autá majú síce na konte o 20 % menej nehôd, ale ak k nim dôjde, opravy sú výrazne drahšie. To je výsledok analýzy nemeckej asociácie poisťovní GDV.

02.11.2023 16:00
debata (2)
Elektromobily „búrajú“ menej často ako autá so... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - crashtest elektromobilov 2023 Elektromobily „búrajú“ menej často ako autá so spaľovacími motormi. No poisťovne stoja viac peňazí.

Len nedávno sme vám priniesli výsledky štúdie americkej spoločnosti Mitchel, ktorá zhromažďuje údaje o cenách opráv áut v USA. Vyplynulo z nich, že opravy elektrických áut sú drahšie ako opravy ich klasických súrodencov. Zvlášť sa to týkalo elektromobilov Tesla. Išlo však o dáta spoza Atlantiku. Zdá sa však, že Európa na tom nie je inak. Dokazuje to štúdia nemeckej asociácie poisťovní GDV, jednej z najväčších v Európe. Tá tvrdí, že elektromobily spôsobujú menej škôd, ale na druhej strane musia po incidentoch podstúpiť drahšie opravy. Je celkom logické, že sa o tieto škody zaujímajú práve poisťovne, ktoré musia kryť poškodenia z poistných zmlúv.

Menej nehôd, drahšie opravy

GDV tvrdí, že opravy elektrických áut stoja až o tretinu viac. Štúdia sa opiera o 37 modelových párov vozidiel podobnej triedy, z ktorých jedno bolo elektromobil a druhé so spaľovacím motorom. V niektorých prípadoch to bolo veľmi jednoduché, pretože existujú identické modely, napríklad elektrický Smart a Smart EV alebo elektrický e-Golf VII a klasický Golf VII. Pri iných modeloch to bolo ťažšie. V takýchto prípadoch experti GDV našli vhodné porovnávacie vozidlá. Následne sa vyhodnotilo, ako sa za tri roky vyvíjala frekvencia a výška škôd v poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla aj v havarijnom poistení.

Tesla - servis Čítajte viac Opravy elektromobilov sú drahšie, tvrdí veľká štúdia

„V poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel pri nehodách, pri ktorých auto spôsobí škodu iným, spôsobujú elektromobily v priemere o päť až desať percent menej nehôd, ako porovnateľné autá so spaľovacími motormi,“ konštatuje Jörg Asmussen, generálny riaditeľ GDV. Podľa neho majú elektromobily ešte väčší náskok pri komplexnom havarijnom poistení, kde sú nehody až o 20 % nižšie. Na druhej strane sú tu ale drahšie opravy. „Vzhľadom na klimatickú krízu je a zostáva jedinou správnou cestou dekarbonizácia dopravy,“ hovorí. „My poisťovatelia chceme túto zmenu sprevádzať a pomáhať ju pozitívne formovať, preto na tento vývoj upozorňujeme už v ranom štádiu.“

Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?

Video

Podľa Christopha Lauterwassera, generálneho riaditeľa Allianz Center for Technology, možno drahšie náklady pripísať štyrom hlavným dôvodom. Lauterwasser uvádza vysoké náklady na opravy alebo výmeny batérií, diagnostiku ako aj dlhšie časy opráv a špeciálne vybavenie. Okrem toho sú tu vyššie náklady na transport poškodených elektromobilov či ich skladovanie v karanténe. A veľa totálnych škôd, ktoré vyplývajú z ponorenia elektromobilov do kontajnerov v prípade rizika požiaru. Lauterwasser tiež kritizuje dlhé prestoje a vysoké hodinové sadzby v dielňach za prácu na elektrických autách.

Konať treba hneď

„So spaľovacími motormi máme viac ako 125-ročné skúsenosti, ale s modernými elektromobilmi len asi desať rokov. S ohľadom na servisy, odťahové spoločnosti, hasičské zbory a odborníkov stále chýbajú skúsenosti a osvedčené postupy pri riešení ťažko poškodených elektromobilov,“ hovorí Lauterwasser. Vzhľadom na očakávaný rast počtu registrácií elektromobilov tvrdí, že treba čo najskôr konať. Aby sa tento vývoj zastavil, Heinz Gressel, predseda Výboru pre motorovú dopravu GDV, navrhol niekoľko riešení.

Polestar 2 - poruchy Čítajte viac Poistenie elektromobilov zdražie na dvojnásobok. Dôvod asi tušíte

Batérie by mali byť v prvom rade čo najlepšie chránené pred poškodením. Servisy a odborníci by mali dostať zmysluplné diagnostické dáta o stave batérie po nehode. Na opravu alebo čiastočnú výmenu poškodených batérií by mali byť ekonomicky dostupné a ekologicky udržateľné postupy. Pokiaľ ide o manipuláciu s elektromobilmi, ktoré sa stali účastníkmi nehôd, mali by sa podľa Lauterwassera vypracovať presné kritériá pre servisy, odťahové spoločnosti a hasičské zbory. Servisy musia byť tiež schopné lepšie testovať batérie.

nabíjačka konflikt Čítajte viac Nabíjacia zúrivosť: V Británii sa už ľudia bijú o nabíjačky. Pomáhať musí polícia

Poisťovne apelujú, aby dielne a odborníci zabezpečili rýchlu kontrolu batérií v poškodených elektromobiloch, včasné vylúčenie rizika požiaru a čo najkratšie obdobie skladovania v karanténe. Okrem toho by malo byť vyškolených viac kvalifikovaných zamestnancov na opravu elektromobilov. Elektromobily majú teda pred sebou nové výzvy. Ak sa totiž náklady na opravy elektromobilov vymknú spod kontroly, mohli by sa od nich spotrebitelia odvrátiť. Podobný efekt môžu mať extrémne ceny za poistenie elektromobilov, ktoré zmažú akékoľvek benefity v úspore prevádzkových a bežných servisných nákladov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #poistenie #servis #opravy #elektromobily
Články podľa značiek