Ešte pred pár rokmi sme sa z čínskych áut a technológií smiali. Dnes to však už neplatí. Európske automobilky niekdajší dešpekt nahradili rešpektom a aj tie najrenomovanejšie značky, ktorým by ešte pred desiatimi rokmi čínske modely nestáli ani za zmienku, sa nehanbia preberať ich technológie a dokonca sa o niektoré čínske automobilky doslova bijú.
Tak napríklad Audi plánuje kúpiť platformu pre svoje elektromobily od čínskej značky, pravdepodobne ňou bude SAIC. Volkswagen a Stellantis sa pre zmenu v posledných mesiacoch doslova ponúkali čínskej automobilke Leapmotor, aby s nimi uzavrela partnerstvo a padali pritom bezprecedentné sumy. Ak si niekto myslí, že im išlo v prvom rade o to, aby prostredníctvom nej získali silnejšiu pozíciu na veľkom čínskom trhu, má pravdu len čiastočne.
V skutočnosti im išlo o špičkovú technológiu, ktorá tejto čínskej automobilke, mimochodom patriacej z hľadiska predaja do čínskeho rebríčku top 10, pomohla preraziť. Leapmotor totiž vyvinul unikátnu „štvorlístkovú“ elektrickú architektúru, v centre ktorej stoja výkonné čipy Snapdragon od Qualcommu, pričom do nových áut už implementujú Snapdragon 8295, aktuálne asi najvýkonnejší čip používaný v autách, postavený na 5 Nm architektúre.
Centrálny systém v prípade Leapmotoru možno kľudne nazvať aj hlavným riadiacim počítačom auta, pretože prepája kokpit, pohon, karosériu a systémy riadenia tak efektívne a unikátne, ako sa to nikomu doteraz nepodarilo. Len pre zaujímavosť, vďaka tejto architektúre sa podarilo skresať dĺžku kabeláže v elektrických autách z približne štyroch kilometrov na jeden a pol kilometra.

Zároveň Stellantis získa prístup aj k pokročilej elektrickej 800-voltovej architektúre, ktorú využíva platforma Leap 3.0. Pri nej je zaujímavosťou napríklad to, že kompletný podvozok sa premenil na veľkú batériu, pretože batériové články sú umiestnené priamo v ňom a nie v obvyklých batériových moduloch. Leapmotor naopak získa pomerne veľkú finančnú injekciu, ktorá by mu mala pomôcť bezpečnejšie sa etablovať nielen v zahraničí, ale najmä na domácom tvrdo konkurenčnom trhu. Zároveň získa prostredníctvom spojenia so Stellantisom prístup k jeho de facto globálnej obchodnej sieti, čo je pre čínsku značku mimoriadne dôležité.
O špičkovú technológiu Leapmotoru, respektíve o možnosť získať v tejto čínskej progresívnej automobilke podiel, intenzívne bojovali Stellantis s Volkswagenom. Napokon vyhral Stellantis, ktorý kúpi za 1,5 miliardy eur 21-percentný podiel v čínskom výrobcovi elektrických áut. Obe spoločnosti taktiež oznámili, že plánujú založiť spoločný podnik na výrobu a distribúciu automobilov mimo Číny, v ktorom by Stellantis kontroloval 51 percent. Pre Európu by mala nová fabrika produkovať lacné a technologicky špičkové elektromobily. Zameria sa však aj na ázijský a americký trh.
Aktuálne Stellantis už oznámil, kde a odkedy sa budú autá značky Leapmotor pre Európu vyrábať. Bude o vo fabrike Stellantisu v Tychy v Poľsku. Tvrdí to aspoň agentúra Reuters, ktorá má informácie od nemenovaných zdrojov priamo z prostredia koncernu Stellantis.
Výroba malého elektromobilu Leapmotor T03 by tam mohla začať v priebehu júna tohto roku, pričom spočiatku pôjde fakticky iba o kompletizáciu áut z dielov vyrobených v Číne. Tento model s dojazdom necelých 300 kilometrov sa už do niektorých európskych krajín dováža a jeho základná cena sa pohybuje na hranici 20-tisíc eur.
Poľská fabrika bola vybraná aj kvôli nízkym prevádzkovým nákladom, ktorá pomôžu udržať cenu elektromobilu „pri zemi“. Mesto Tychy sa nachádza na juhu Poľska a aktuálne sa tam vyrábajú Fiat 500, Fiat 600, Jeep Avenger a bude sa aj nová Alfa Romeo Milano.