Stellantis bude v Európe predávať lacné čínske autá. ‘Vyfúkol‘ ich Volkswagenu

Stellantis získal 21-percentný podiel v čínskej hi-tech elektromobilke Leapmotor a založí s ňou aj nový spoločný podnik. Ten bude pre Európu vyrábať cenovo dostupné elektroautá.

06.11.2023 18:00
T03 2s Foto:
Vo Francúzsku si už teraz môžete za 99 eur mesačne prenajať malý hatchback Leapmotor T03 s kombinovaným dojazdom takmer 300 kilometrov.
debata (1)

Ešte pred pár rokmi sme sa z čínskych áut a technológií smiali. Dnes to však už neplatí. Európske automobilky niekdajší dešpekt nahradili rešpektom a aj tie najrenomovanejšie značky, ktorým by ešte pred desiatimi rokmi čínske modely nestáli ani za zmienku, sa nehanbia preberať ich technológie a dokonca sa o niektoré čínske automobilky doslova bijú.

Tak napríklad Audi plánuje kúpiť platformu pre svoje elektromobily od čínskej značky, pravdepodobne ňou bude SAIC. Volkswagen a Stellantis sa pre zmenu v posledných mesiacoch doslova ponúkali čínskej automobilke Leapmotor, aby s nimi uzavrela partnerstvo a padali pritom bezprecedentné sumy. Ak si niekto myslí, že im išlo v prvom rade o to, aby prostredníctvom nej získali silnejšiu pozíciu na veľkom čínskom trhu, má pravdu len čiastočne.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia. Premiéra 19. 10. 2023.

V skutočnosti im išlo o špičkovú technológiu, ktorá tejto čínskej automobilke, mimochodom patriacej z hľadiska predaja do čínskeho rebríčku top 10, pomohla preraziť. Leapmotor totiž vyvinul unikátnu „štvorlístkovú“ elektrickú architektúru, v centre ktorej stoja výkonné čipy Snapdragon od Qualcommu, pričom do nových áut už implementujú Snapdragon 8295, aktuálne asi najvýkonnejší čip používaný v autách, postavený na 5 Nm architektúre.

Centrálny systém v prípade Leapmotoru možno kľudne nazvať aj hlavným riadiacim počítačom auta, pretože prepája kokpit, pohon, karosériu a systémy riadenia tak efektívne a unikátne, ako sa to nikomu doteraz nepodarilo. Len pre zaujímavosť, vďaka tejto architektúre sa podarilo skresať dĺžku kabeláže v elektrických autách z približne štyroch kilometrov na jeden a pol kilometra.

BYD Dolphin Euro NCAP Čítajte viac Euro NCAP: Čínske modely zažiarili v crashtestoch. Konkurencia sa musí mať na pozore

Zároveň Stellantis získa prístup aj k pokročilej elektrickej 800-voltovej architektúre, ktorú využíva platforma Leap 3.0. Pri nej je zaujímavosťou napríklad to, že kompletný podvozok sa premenil na veľkú batériu, pretože batériové články sú umiestnené priamo v ňom a nie v obvyklých batériových moduloch. Leapmotor naopak získa pomerne veľkú finančnú injekciu, ktorá by mu mala pomôcť bezpečnejšie sa etablovať nielen v zahraničí, ale najmä na domácom tvrdo konkurenčnom trhu. Zároveň získa prostredníctvom spojenia so Stellantisom prístup k jeho de facto globálnej obchodnej sieti, čo je pre čínsku značku mimoriadne dôležité.

O špičkovú technológiu Leapmotoru, respektíve o možnosť získať v tejto čínskej progresívnej automobilke podiel, intenzívne bojovali Stellantis s Volkswagenom. Napokon vyhral Stellantis, ktorý kúpi za 1,5 miliardy eur 21-percentný podiel v čínskom výrobcovi elektrických áut. Obe spoločnosti taktiež oznámili, že plánujú založiť spoločný podnik na výrobu a distribúciu automobilov mimo Číny, v ktorom by Stellantis kontroloval 51 percent. Pre Európu by mala nová fabrika produkovať lacné a technologicky špičkové elektromobily. Zameria sa však aj na ázijský a americký trh.

Aktuálne Stellantis už oznámil, kde a odkedy sa budú autá značky Leapmotor pre Európu vyrábať. Bude o vo fabrike Stellantisu v Tychy v Poľsku. Tvrdí to aspoň agentúra Reuters, ktorá má informácie od nemenovaných zdrojov priamo z prostredia koncernu Stellantis.

Výroba malého elektromobilu Leapmotor T03 by tam mohla začať v priebehu júna tohto roku, pričom spočiatku pôjde fakticky iba o kompletizáciu áut z dielov vyrobených v Číne. Tento model s dojazdom necelých 300 kilometrov sa už do niektorých európskych krajín dováža a jeho základná cena sa pohybuje na hranici 20-tisíc eur.

Poľská fabrika bola vybraná aj kvôli nízkym prevádzkovým nákladom, ktorá pomôžu udržať cenu elektromobilu „pri zemi“. Mesto Tychy sa nachádza na juhu Poľska a aktuálne sa tam vyrábajú Fiat 500, Fiat 600, Jeep Avenger a bude sa aj nová Alfa Romeo Milano.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily #čínska automobilka #Stellantis #lacné čínske autá #Leapmotor
Články podľa značiek