Začiatkom uplynulého roku sme písali o tom, ako extrémne stúpli vo svete ceny kontajnerovej dopravy. Zatiaľ čo v januári 2021 stál prepravný kontajner na trase medzi strednou Európou a Čínou okolo 12-tisíc dolárov, koncom januára 2022 to už boloaj vyše 20-tisíc. Pandémia nového koronavírusu vtedy spôsobila okrem iných problémov aj nedostatok kontajnerov, kontajnerových lodí a zápchy v prístavoch.
Máme koniec roku 2023 a situácia sa celkom obrátila. Pandémia COVID-u pominula, respektíve sa posunula z akútnej globálnej hrozby do roviny bežného respiračného ochorenia. Lockdowny a veľké prerušenia dodávateľsko – odberateľských vzťahov sú z väčšej časti za nami tiež a prepravné spoločnosti, ktoré sa ešte pred rokom tešili z historicky najvyšších ziskov, sa zrazu ocitajú v problémoch. Dôvodom je aj nestabilná situácia vo svete. Hospodársky rast sa zadrháva a firmy namiesto objednávania nového tovaru znižujú svoje zásoby. Aj preto sa ceny nákladnej dopravy po mori opäť dostali takmer na úroveň predpandemického roku 2019.
Čítajte viac Číňania spustili na vodu elektrického obra. Vybrali si však zlé časyProblémy sa nevyhli ani najväčšiemu prepravcovi lodných kontajnerov na svete, dánskej spoločnosti Moller-Maersk. Tá sa vzhľadom na zložité podmienky v odvetví snaží optimalizovať svoje náklady, čo v praxi znamená, že plánuje prepustiť až 10-tisíc zamestnancov a znížiť ich stav pod hranicu 100-tisíc.
V budúcom roku by chcela ušetriť takmer 600 miliónov eur, pričom náklady, súvisiace so svojou reštrukturalizáciou odhaduje na niečo menej ako 300 miliónov eur. Moller-Maersk zároveň prehodnocuje aj program spätného odkupu akcií plánovaný na rok 2024.