Zachovať alebo nezachovať rádiá so strednými vlnami (AM) v elektromobiloch a nových moderných autách? Pred touto dilemou stoja viacerí výrobcovia. Jeho ponechanie by totiž mohlo stáť automobilky v nasledujúcich siedmich rokoch miliardy eur, aspoň podľa novej správy amerického Centra pre automobilový výskum, o ktorej informuje server Autonews.
Rádio so strednými vlnami dnes môže mnohým pripadať ako prežitok, ak nie rovno „blbosť“. Ale nie je to celkom tak. Toto rádio totiž umožňuje príjem na veľmi dlhé vzdialenosti, hoci z hľadiska kvality signálu je mimoriadne citlivé na rušenie (aj atmosférické) a náklady na prevádzku vysielačov sú tiež relatívne vyššie. Avšak v prípade kolapsu mobilných sietí a veľkých katastrof je to fakticky jediný spôsob, ako dostať dôležité informácie na vedomie v širokom rádiuse. V USA dokonca pred rokom riešili požiadavku senátu, aby bolo v rámci zvýšenia efektivity systému včasného núdzového varovania AM rádio povinnou súčasťou všetkých nových áut. Tomu sa však budeme venovať v samostatnom článku.
Videotest: Kia EV9V októbrovej správe, vypracovanej v spolupráci s Alianciou pre automobilové inovácie, výskumníci tvrdia, že zníženie elektromagnetického rušenia generovaného elektromobilmi, ktoré môže skresľovať AM rádiové signály, je „náročné a mohlo by viesť k dodatočným nákladom pre výrobcov vozidiel“. A to nie práve malým. Podľa ich analýzy by do roku 2030 mohli automobilky čeliť kumulatívnym nákladom približne 3,5 miliardy eur na obmedzenie rušenia príjmu AM rádia v elektromobiloch.
Výrobcovia automobilov ho môžu znížiť – ale nie úplne eliminovať – pomocou tieniacich káblov, interferenčných filtrov, aktívnym potlačením hluku a prepracovaným umiestnením komponentov v elektromobile. To však niečo stojí, vrátane zvýšenej hmotnosti vozidla a nižšieho dojazdu.
Čítajte viac JD. Power: Nové technológie sú rizikom pre spoľahlivosť. Najviac infotainmentJedna automobilka, ktorú výskumníci v správe citujú, odhadla náklady na efektívne tienenie v prepočte 33 až 47 eur a náklady na filtrovanie signálu 14 až 19 eur na vozidlo. Výskumníci prišli k záveru, že týmto nákladom sa dá vyhnúť jedine odstránením analógového AM rádia z vozidiel a poskytnutím alternatívnych služieb, napríklad digitálneho alebo satelitného rádia, prípadne streamovaním.
Uvidíme, či zvíťazí ekonomický pohľad na vec, ale bezpečnostný. Skôr si však myslíme, že v zámorí zostane AM rádio súčasťou audiovýbavy moderných áut ešte minimálne niekoľko rokov.