Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?
Viete, čo je na vlastníctve auta najdrahšie? Nie sú to náklady na palivo, servis ani na poistenie. Najväčšou položkou je amortizácia vozidla, teda strata hodnoty s pribúdajúcim vekom a kilometrami. Alebo ešte inak, rozdiel medzi tým, za čo ste auto kúpili a za koľko ho neskôr predáte. A zdá sa, že tento faktor môže výrazne ovplyvniť masovejší nástup elektromobilov. Prečo? Pretože zostatkové hodnoty elektromobilov sú nižšie ako zostatkové hodnoty porovnateľných áut so spaľovacím motorom.

Ceny elektrických jazdeniek idú z kopca
Fintan Knight, generálny riaditeľ spoločnosti Automotive Equity Management, tvrdí, že rozdiel v zostatkových hodnotách elektromobilov v porovnaní s ekvivalentnými modelmi so spaľovacími motormi je asi 10 až 12 percent. Ako príklad uviedol SUV Audi Q7, model so spaľovacím motorom, ktorý si na trhu ojazdených áut drží svoju hodnotu o 11 % lepšie ako podobne veľké čisto elektrické Audi Q8 e-tron. S týmto výrobcovia áut v čase, keď elektromobily prichádzali na trh, veľmi nepočítali. Ich optimistické očakávania však rýchlo vybledli.
Podľa údajov z USA sa priemerné nové auto počas prvých troch rokov vlastníctva znehodnotí asi o 28 percent, ale v prípade elektromobilov až o 41 percent! Nech už analytici používajú akékoľvek metriky na porovnanie zostatkových hodnôt, amortizácia vždy vychádza v neprospech elektrických áut. Výskum spoločnosti Autobiz zistil, že miera amortizácie elektrických áut sa v západnej Európe zrýchľuje. Napríklad vo Veľkej Británii, kde sa dvojročné elektromobily odpisujú 1,9-krát rýchlejšie ako autá na benzín alebo naftu.

DAT zasa zistil, že zostatkové hodnoty trojročných elektromobilov predstavujú 60 % nákupnej ceny, zatiaľ čo pri benzínových modeloch je to takmer 70 percent a pri dieseloch okolo 67 percent. Vo Švédsku, kde elektromobily tvoria približne 33 percent predajov nových áut, je trend podobný – od februára 2020 sa tempo straty hodnoty elektromobilov zrýchlilo o 10 percent, zatiaľ čo pri všetkých ostatných pohonoch vrátane hybridov išli ceny nahor. Hodnoty ojazdených benzínových áut sú o 23 % vyššie ako hodnoty elektromobilov. Dôvody, prečo je to tak, sú v podstate známe.
Postrachom je batéria
Po prvé, ide o deformovaný trh s novými elektromobilmi. Vládne stimuly pre elektrické vozidlá umelo znižujú cenu nových elektromobilov, čím poškodzujú trh s ojazdenými elektromobilmi. Väčšina stimulov je totiž zameraná len na nové autá, takže záujemcovia o elektromobily bazáre obchádzajú. Ďalším dôvodom, prečo elektromobily trpia na trhu ojazdených áut, je to, že nové modely zastarávajú morálne oveľa rýchlejšie ako autá so spaľovacími motormi. Je to dané tím, že vývoj elektromobilov napreduje takým rýchlym tempom, že aj dvoj- či trojročné elektrické auto je už z pohľadu parametrov zastarané, podobne ako je to pri smartfónoch alebo počítačoch.

Uveďme príklad. V roku 2020 mali elektromobily priemerný dojazd 330 km, ale dnes je to takmer 500. Použité elektromobily sú jednoducho užívateľsky oveľa horšie, ako ich len o pár rokov mladšie verzie, tvrdí Christof Engelskirchen, hlavný ekonóm spoločnosti Autovista. A potom je tu ďalší dôležitý faktor, ktorý tlačí cenu elektrických jazdeniek prudko nadol – batéria. Tá predstavuje približne 30 % hodnoty elektromobilu, no s vekom stráca kapacitu, čo skracuje výkon aj dojazd staršieho elektromobilu. Výrobcovia garantujú v rámci záruky, že batéria by po ôsmich rokoch nemala klesnúť pod 70 % pôvodnej kapacity. Potom už ale znáša prípadné náklady na nový akumulátor či jeho opravu zákazník. Len málokto je ochotný podstúpiť takéto riziko.

Kupujúci ojazdených elektromobilov pritom zväčša nemajú žiadnu šancu zistiť, v akej kondícii je batéria a ako sa s ňou zaobchádzalo. Ak bývalý majiteľ často nabíjal na rýchlonabíjacích staniciach alebo nechal elektromobil dlhodobo vybitý, stúpa pravdepodobnosť, že kapacita batérie začne v určitom momente rýchlo klesať. Takáto neistota sa, samozrejme, premieta do cien ojazdených elektrických áut. A v neposlednom rade je tu cenová vojna. Tesla napríklad od začiatku tohto roka znížila ceny niektorých elektromobilov až o 10 000 eur, čo devalvuje aj ceny ojazdených Tesiel a vôbec všetkých elektromobilov z druhej ruky.
Zúfalé sú aj „lízingovky“
Na rýchlu stratu hodnoty elektromobilov však nedoplácajú len zákazníci, ktorí si ich kúpili ako nové, keďže auto predajú s oveľa väčšou stratou, ale napríklad aj požičovne áut či lízingové spoločnosti, ktoré nadhodnotili ich zostatkovú účtovnú hodnotu. Autá sa im vracajú po prenájme, no nik ich nechce kúpiť za cenu, ktorú lízingová spoločnosť pôvodne plánovala. Tá môže byť dokonca vyššia ako cena nového elektromobilu s dotáciou. Upozorňuje na to Stijn Oosterhoff z asociácie holandských lízingových spoločností, ktorý sa pre holandský Teleraaf posťažoval, že za takýchto okolností sa lízingové firmy samy vzdajú „elektrickej revolúcie“. Riešenie vidí v znížení zostatkovej hodnoty a vo zvýšení cien prenájmu, čo ale lektromobilom rozhodne nepomôže.

Vo všeobecnosti teda platí, že kúpa elektromobilu je zatiaľ pomerne veľkou finančnou záťažou. K vysokej strate hodnoty musíme totiž prirátať aj drahšie poistenie a drahší servis, pretože opravy elektrických áut si vyžadujú špecifický prístup, dlhší čas a vyškolených špeciálne servisných pracovníkov. Elektromobily sú tiež drahšie ako nové porovnateľné autá so spaľovacím motorom. Čím sú menšie, tým výraznejší je tento rozdiel. Tieto zvýšené náklady len ťažko vykompenzuje úspora na „palive“. A aj tá je neistá, pretože pokiaľ nenabíjate auto doma, ceny elektriny na rýchlonabíjacích staniciach môžu zvýšiť náklady na 100 km jazdy na úroveň alebo dokonca nad úroveň nákladov spaľovacích áut.
ZDROJ: Europe Autonews