Čínske značky postupne získavajú sebavedomie a najmä na silnom domácom trhu nechcú prepustiť miesto zahraničnej konkurencii, oberajúcej ich o zisky. Iba nedávno sme písali o ambicióznom zámere relatívne novej čínskej značky Li Auto, ktorá aktívne na trhu pôsobí približne osem rokov, prekonať v predaji a postupne vytlačiť z domáceho (čínskeho) trhu nemecké prémiové značky Audi, BMW a Mercedes. Li Auto sa totiž výrazne zameriava práve na tento trhový segment.
„Budeme sa snažiť o to, aby sme sa v roku 2024 stali v Číne z hľadiska predaja áut jednotkou na trhu prémiových áut,“ povedal šéf šéf automobilky Li Siang v auguste tohto roku na stretnutí s investormi. O sebavedomí značky svedčí aj fakt, že na prelome toho a budúceho roku plánuje na trh uviesť luxusný elektromobil s neskromným názvom Mega. Sebavedomie je do veľkej miery oprávnené – zatiaľ čo veľa iných veľkých čínskych značiek je v červených číslach a spolieha sa do veľkej miery na vládnu pomoc, automobilke Li Auto rastú tržby a zisky a aktuálne stojí pevne na vlastných nohách.
Pre čínske značky je však po ekonomickej stránke oveľa dôležitejší trh s SUV a autami strednej a nižšej strednej triedy. Teda presne segmenty, v ktorých sa chce na čínskom trhu presadiť aj japonská Toyota. Silné zastúpenie v ňom má najsilnejšia čínska značka BYD. Jej zakladateľ a predseda predstavenstva Wang Chuanfu nedávno zverejnil emocionálne silné a zároveň mierne kontroverzné video, v ktorom sa postavil na scénu pred logami dvanástich najrenomovanejších čínskych značiek a vyzval na ich jednotu v záujme celosvetového a samozrejme aj lokálneho presadenia sa značiek „made in China“, ktoré si podľa neho zaslúžia oveľa väčšie uznanie.
Globálne sa im to začína dariť postupne, no na čínskom trhu skutočne zahraničné značky postupne vytláčajú z pozícií. Z Číny odchádza Mitsubishi, Škoda je na tamojšom trhu už len „živou mŕtvolou“, Fordu klesol medziročne obrat o viac než jednu tretinu a príliš sa nedarí ani Volkswagenu, Mercedesu-Benz, Mazde a ani Honde.

Toyota v Číne tiež nie je v najlepšej kondícii. Začiatkom týždňa informovala svojich predajcov, že v jednom zo svojich spoločných podnikov s čínskou štátnou skupinou FAW Group plánuje predĺžiť pôvodný plán zníženia výroby v októbri a novembri o ďalšie tri mesiace. Predaje totiž klesajú a automobilka potrebuje výrazne znížiť skladové zásoby.
Dôvodom je tvrdá cenová vojna v Číne, ktorá spôsobila zníženie cien spaľovacích áut, ale v prvom rade elektrifikovaných, teda plug-in hybridov a elektromobilov. Č0nske spoločnosti, na čele s už spomínanou automobilkou BYD okresali ceny tak, že zahraničná konkurencia im vôbec nestíha.
Len pre zaujímavosť – podľa údajov čínskeho združenia výrobcov automobilov je Toyota v súčasnosti na treťom mieste z hľadiska predaja po BYD a Volkswagene. Za prvých deväť mesiacov 2023 predala v Číne 1,265 milióna áut, o 9 percent menej ako v rovnakom období minulého roka. Odbyt BYD v rovnakom období však vzrástol o viac ako 60 percent. Tento údaj dostatočne ilustruje, pod akým veľkým tlakom sú aktuálne zahraničné automobilky v Číne a možno očakávať, že v priebehu budúcich dvoch rokov mnohé z nich na tamojšom trhu výrazne obmedzia svoju prítomnosť – a to nielen z hľadiska predaja, ale aj výroby.