Už niekoľkokrát sme písali o postupnom zavádzaní zón s maximálnou rýchlosťou obmedzenou na 30 kilometrov za hodinu. Zväčša vznikajú v centrách veľkých miest a v obytných zónach s vysokou hustotou pohybu detí. Časť obyvateľov ich víta, iní si myslia, že by sa nemali zavádzať plošne na veľké oblasti, napríklad celé centrum mesta, ale len selektívne v lokalitách, kde sa ukazujú ako efektívne.
V niektorých nemeckých mestách však v snahe obmedziť efektivitu automobilovej dopravy a zároveň zvýšiť bezpečnosť pristupujú k ešte ráznejšiemu opatreniu – začínajú zavádzať zóny s maximálnou rýchlosťou obmedzenou na 20 kilometrov. To je však už dosť extrém, pretože je to rýchlosť, pri ktorej autá idú teoreticky pomalšie než cyklisti pri bežnom „presúvacom“ tempe.
Tento príklad neuvádzame náhodou. Jedným z dôvodov zavádzania „zón 20“, ktoré vznikajú napríklad v Stuttgarte alebo vo Frankfurte nad Mohanom je to, že autá vraj cyklistov príliš často predbiehajú, pričom ich svojou jazdou ohrozujú a vytláčajú z cesty. A to sa pri 20-kilometrovej rýchlosti diať nebude.
Právny základ pre takéto obmedzenie v nemeckej legislatíve existuje – je v nej totiž totiž zavedený pojem „obchodné zóny s utlmenou premávkou“, kde môže byť povolená maximálna rýchlosť od 5 do 30 km/h. „Cieľom je, aby bolo menej nehôd a lepšie spolužitie (medzi vodičmi a cyklistami, pozn. redakcie),“ vysvetlil Heiko Nickel, hovorca odboru mobility na frankfurtskej radnici. „Vodiči momentálne určujú rýchlosť, často predbiehajú cyklistov a vyvíjajú na nich pritom tlak,“ doplnil. To sa podľa neho mení práve pri rýchlosti 20 kilometrov, ktorou idú bežne cyklisti.
Podľa Nickela má zavedenie týchto zón len minimálny dopad na prepravné časy, pretože sa spočiatku budú týkať len krátkych trás v centre mesta, kde je aj bez toho priemerná rýchlosť veľmi nízka. „Sú to ulice, kde autá vchádzajú do parkovacích domov, alebo miesta s intenzívnym pohybom zásobovacích a kuriérskych áut,“ vysvetlil s tým, že vodiči budú mať v týchto lokalitách aj určitý benefit: v zónach so zníženou rýchlosťou na 20 kilometrov za hodinu bude možné vypnúť časť semaforov, čo by prejazd nimi mohlo aj v porovnaní so súčasnou situáciou dokonca urýchliť.