Po rokoch zrýchľujúceho sa rastu sa zdá, že európsky predaj elektrických áut vstupuje do fázy spomalenia, pretože ľudia čakajú na lepšie a lacnejšie modely, ktoré však prídu na trh najskôr o dva až tri roky. Pravdou je, že predaj plne elektrických vozidiel v Európe vzrástol za prvých deväť mesiacov roku 2023 o 47 percent, no automobilky nadšené nie sú, skôr naopak. Dôvod je prozaický – výrazne začali klesať objednávky – v prípade Volkswagenu sú v medziročnom porovnaní polovičné.
Predajcovia v Nemecku a Taliansku, ako aj prieskum štyroch globálnych firiem zaoberajúcich sa analýzou dát tvrdia, že za pomalším nástupom je ekonomická neistota a fakt, že spotrebitelia nie sú presvedčení, že elektromobily spĺňajú ich nároky v oblasti bezpečnosti, dojazdu a ceny. Konštatuje to server AutoNews.
Čítajte viac Autá pre vyvolených? Pozrite si podrobný cenník elektromobilov na SlovenskuBritský AutoTrader v tejto súvislosti upresňuje, že nové elektrické autá v Británii sú stále v priemere o 33 percent drahšie ako porovnateľné modely na fosílne palivá. A to sa tak skoro nezmení, pretože väčšina pripravovaných cenovo dostupných elektrických modelov sa dostane na trh až v roku 2025 a neskôr. Dovtedy sa však na trhu zrejme už etablujú aj lacné čínske elektromobily značiek ako napríklad BYD a Nio, ktoré budú najmä z cenového hľadiska predstavovať pre zavedených európskych výrobcov veľkú konkurenciu.
Americké automobilky, aj keď v prechode na elektromobilitu mierne za európskymi zaostávajú, pociťujú rovnaké problémy. Ford a GM nedávno varovali, že odkladajú uvedenie lacnejších modelov elektrických áut na trh a znižujú výdavky v dôsledku slabšieho dopytu a vyšších nákladov.
Čítajte viac VW: elektromobil za 20-tisíc eur by mohol prísť v druhej polovici dekádyĎalšou vecou, ktorá ľudí od kúpy elektromobilov odrádza, je aj ich problematická zostatková hodnota. Philip Nothard zo spoločnosti Cox Automotive uviedol, že nízka zostatková hodnota tiež odrádza kupujúcich, pretože spoločnosti a mnohí individuálni klienti si vyberajú nové autá aj na základe toho, ako ich budú môcť predať o niekoľko rokov. „Nazývame to údolím smrti, ktorým budeme prechádzať v rokoch 2024 až 2027: nízke zostatkové hodnoty , vysoká ponuka a nízky dopyt,“ doplnil Nothard.