
Odchod západných automobiliek z Ruska, po napadnutí Ukrajiny, spôsobil absolútny nedostatok luxusných áut renomovaných výrobcov na tomto trhu. Dostupné síce sú, ale len formou takzvaného „paralelného dovozu“, ktorý však autá značiek Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volvo, Lexus, Range Rover, Bentley alebo Rolls-Royce, výrazne predražuje. Tamojší predstavitelia automobilového trhu sa tak snažia zákazníkom vsugerovať, že za ne majú plnohodnotné, alebo dokonca ešte lepšie náhrady. Asi tušíte, že na mysli majú alternatívy z Číny.
Zbesilá nočná streľba: ruské drony útočia
Podľa Andreja Terljukeviča, riaditeľa spoločnosti AutoSpetsCenter, čínske značky a modely dodávané do Ruska sú lepšie ako „zastarané prémiové zahraničné autá“. Vymenúva značky Exeed, Tank, Voyah alebo Hongqi. Podľa neho už teraz kupujúci prejavujú záujem aj o elektrické vozidlá a hybridy značiek Zeekr, Li Auto, Aito, a Avatr. Chytajú sa tiež novinky značiek GWM, Wey a Ora. Jevgeniy Vjatkin, riaditeľ Rolf Autoprime pre agentúru Avtostat poznamenal, že prémiový trh je dnes voľný pre nových hráčov, čo predstavuje potenciál rastu.

Očakáva sa, že v blízkej budúcnosti sa v Rusku objavia exkluzívne nové produkty BYD U8 a M-Hero. Podľa Renata Tjukteva, zástupcu generálneho riaditeľa pre predaj nových áut spoločnosti Avilon AG, čínske autá nie sú technicky v žiadnom prípade horšie ako rovnaké kórejské a dokonca aj európske značky. Pokiaľ ide o ceny prémiových a luxusných modelov, sú tiež konkurencieschopné. Čo sa týka elektrických vozidiel a hybridných hybridov, „Číňanov“ možno označiť za vyspelejších, domnieva sa Tjuktev.

Argumentuje tým, že na dizajne pracujú poprední dizajnéri z najväčších automobiliek v Európe a rýchlosť čipov, obrazoviek a softvéru v čínskych autách dokonca prekonáva lídrov nemeckej trojky. „Samozrejme, väčšina čínskych značiek má v porovnaní s európskymi značkami nižší imidž,“ priznáva. Podľa neho však aj v Číne existujú spoločnosti s bohatou históriou a dedičstvom ako Hongqi alebo Changan. Tie sú ale spojené s čínskou komunistickou vládou.

„Sila čínskych značiek je v tom, že nelipnú na histórii a tradíciách, ale ponúkajú nový prístup k rozvoju automobilového priemyslu,“ tvrdí. Preto sa Čína stala lídrom vo výrobe elektrických a hybridných áut, zatiaľ čo krajinyny Európy, Japonsko a Kórea zaostávajú,“ hovorí Alexander Kovalev, hovorca Expocar Group of Companies. V mnohom môže mať pravdu. Otázkou ale je, či technologický náskok v jednej z oblastí stačí na to, aby bohatí Rusi presadli zo svojich Mercedesov do limuzín Hongqi alebo zo svojich SUV značky BMW do čínskeho Voyahu.