S cieľom zaistiť vyššiu bezpečnosť cestnej premávky v celej Európe začiatkom týždňa Rada EÚ prijala spoločné pozície k dvom návrhom Európskej komisie (EK), ktoré sú súčasťou legislatívneho balíka o bezpečnosti cestnej premávky. „Prijatie spoločnej pozície“ znamená, že konečne môžu začať rokovania s Európskym parlamentom o dvoch zásadných legislatívnych iniciatívach. A ktoré to sú?
Výrazné zmeny sa budú týkať dvoch oblastí – vodičských preukazov a cezhraničnej výmeny informácií o dopravných deliktoch súvisiacich s bezpečnosťou cestnej premávky. Po našom – zjednodušiť by sa malo cezhraničné vyberanie pokút.
Novinky pri vodičských oprávneniach
V prípade vodičských oprávnení v súčasnosti platí ešte smernica, prijatá v roku 2006. Túto smernicu treba podľa Rady EÚ úplne prepracovať, pretože je zastaralá a vo všetkých členských štátoch Európske únie (EÚ) platí najneskôr od roku 2013, čiže už celú dekádu. Návrhom sa v súvislosti s vodičskými oprávneniami zavádzajú štyri hlavné nové prvky:
- Európsky systém pre začínajúcich vodičov, ktorý umožní viesť motorové vozidlo so sprievodom po získaní vodičského preukazu vo veku 17 rokov
- Prísnejšie podmienky pre začínajúcich vodičov počas prvých dvoch rokov vedenia vozidla (alebo dlhšie v závislosti od pravidiel členského štátu)
- Mobilný vodičský preukaz ako súčasť európskej peňaženky s digitálnou identitou
- Používanie sebahodnotenia ako filtra v kontexte lekárskych prehliadok spôsobilosti vodiča.
Všeobecná podstata návrhu Komisie sa v spoločnej pozícii Rady zachovala. Rada však do návrhu Komisie zaviedla niekoľko zmien, ktoré možno zhrnúť takto:
- zachová sa dobrovoľné skrátenie doby platnosti vodičských preukazov starších osôb
- bude existovať jasnejší prehľad kontroly fyzickej a duševnej spôsobilosti viesť motorové vozidlo pred vydaním a obnovením vodičských preukazov na základe rôznych systémov vyvinutých v členských štátoch
- zosúladia sa technické prvky mobilných vodičských preukazov s revíziou nariadenia o digitálnej identite (eIDAS)
- budú ustanovené podrobnejšie usmernenia pre hodnotenie rámca bezpečnosti cestnej premávky tretích krajín Komisiou
- spresnenia sa požiadavky vzťahujúce sa na sprevádzajúcu osobu v systéme vedenia vozidla so sprievodom, ktoré budú povinné len pre preukaz skupiny B
- preformulujú sa podmienky skúšobnej lehoty vzhľadom na právomoci členských štátov a zavedenú prax
- zavedie sa možnosť, aby občan za určitých podmienok mohol absolvovať teoretickú skúšku v členskom štáte, ktorého je štátnym príslušníkom, ak je iný ako členský štát bydliska, ale žiadna takáto možnosť nebude zavedená v prípade praktickej skúšky.
Novinky pri cezhraničnom vymáhaní pokút
Tou najzásadnejšou zmenou je rozšírenie deliktov, pri ktorých bude možné pokuty oficiálne vymáhať aj cezhranične. Už rozhodne nepôjde len o dodržiavanej povolenej rýchlosti a zlé parkovanie. Ide napríklad o nedodržanie pravidiel, súvisiacich s prejazdom cez železničné priecestia, ale tiež aj o útek z miesta nehody.
Čítajte viac Ešte 170-tisíc ľudí má ‘ružové vodičáky‘. Ak nechcete pokutu, vymeňte ich v decembriZavedie sa pojem „dotknutá osoba“. Jeho presnú definíciu ešte nepoznáme, no zrejme v tomto prípade pôjde o jednoduchšie identifikovanie majiteľa auta, respektíve šoféra, pretože súčasťou zmien je aj „ďalšie objasnenie rôznych postupov týkajúcich sa prístupu k údajom o evidencii vozidiel a rôznych možností príslušných orgánov požiadať o vzájomnú pomoc s cieľom zabezpečiť, aby bola dotknutá osoba identifikovaná, aby bolo oznámenie o dopravných deliktoch doručené na správne miesto a aby bolo možné lepšie vymáhať pokuty.“
Dôležité je aj to, že zákaz vedenia motorového vozidla vydaný v inej krajine EÚ automaticky nadobudne platnosť aj na Slovensku. Oba vyššie popísané návrhy sú totiž súčasťou balíka opatrení v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, ktorý EK prijala 1. marca 2023 a ktorý obsahuje aj nový návrh o zákazoch vedenia vozidla. Podľa neho zákaz vydaný v ktoromkoľvek členskom štáte vedie k následným opatreniam členského štátu, ktorý vodičský preukaz vydal.