Globálny predaj plug-in hybridov (PHEV) a batériových elektromobilov (BEV) sa v novembri medziročne zvýšil o 20 percent, informáciu zverejnila analytická spoločnosť Rho Motion, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu. Cituje ju aj agentúra Reuters, ktorá uvádza, že predaje plug-in hybridov a elektromobilov dosiahli v novembri 2023 mesačný rekord 1,4 milióna kusov, čo je v medziročnom porovnaní nárast približne o 300 kusov.
„Predaje (elektrifikovaných áut, pozn. red.) naďalej rástli aj napriek silnejúcim negatívnym náladám na trhu a očakávame, že zostanú silné aj v decembri,“ povedal dátový manažér Charles Lester. Z pohľadu zákazníckych preferencií jednoznačne dominujú elektromobily nad plug-in hybridmi. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že elektromobily tvorili v novembri 70 percent celosvetového predaja, zatiaľ čo zvyšných 30 percent pripadá na plug-in hybridy.
Za rekordným predajom však nestojí Európa, ale Čína a USA. V Číne prišlo k 25-percentnému nárastu predaja, v Kanade a USA dokonca až k 43-percentnému. V Európe však v novembri medziročne predaj plug-in hybridov a elektromobilov prekvapivo klesol približne o 3 percentá. Podľa analytikov z Rho Motion za to môže hlavne situácia na nemeckom trhu. Tam koncom roku 2022 predaje extrémne vzrástli kvôli blížiacu sa koncu, respektíve obmedzeniu dotácií na kúpu takýchto áut. Tie najprv klesli pre firmy a následne sa postupne znižujú aj pre súkromných klientov.
Lester dodal, že predaje elektrifikovaných áut by mali v Európe napriek tomu zostať v najbližších mesiacoch silné, keďže cieľom výrobcov automobilov je splniť emisné ciele pred rokom 2025. Povedal tiež, že francúzske cielené dotácie na elektromobily „budú mať väčší vplyv“ na dostupné európske elektromobily, ako je napríklad Dacia Spring, než na čínske autá, pretože tie majú ešte stále v Európe len veľmi malý trhový podiel.