Snehové reťaze potrebujeme zväčša len párkrát za život. Ak ich však v núdzovej situácii máme, sú neoceniteľným pomocníkom. Lenže ich montáž a demontáž je poriadna otrava. Navyše, nasadzujeme ich práve vtedy, keď je zima a sneží. Hyundai a Kia si však myslia, že majú riešenie. Predstavili totiž integrované snehové reťaze. Ovládali by sa tlačidlom alebo ikonkou na obrazovke infotainmentu. Znie to lákavo, pretože by ste vôbec nemuseli vystupovať z auta. Ich technické riešenie je v podstate veľmi jednoduché.
Pozrite sa ako fungujú integrované snehové reťaze
Čítajte viac Prvá jazda: Kia EV9 GT-line – diaľničný krížnik dá 300 km aj v mrazochSkôr ako o reťaze ide o šesť obručí zo zliatiny s tvarovou pamäťou, ktoré obopínajú pneumatiku v 60-stupňových rozstupoch. Za bežných podmienok je obruč schovaná pod obrysom pneumatiky. No a ak to treba, vysunú sa nad obrys plášťa pomocou piestika, čím zlepšia trakciu. A takým istým spôsobom sa zasunú späť. Je však pravda, že automatické „reťaze“ si vyžadujú aj špeciálnu konštrukciu pneumatík, ktoré musia byť vybavené priečnymi drážkami pre obruče, aj špeciálnu konštrukciu diskov s piestikovým mechanizmom. Technicky to však problém nie je.
Zato takéto kolesá môžu negatívne ovplyvniť jazdné vlastnosti vozidiel na asfalte. Priečne drážky môžu vytvárať hluk a vibrácie. Tiež treba doriešiť otázku, ako bude na ich funkčnosť vplývať opotrebenie dezénu. Hyundai a Kia priznávajú, že systém si vyžaduje ešte vývoj a rozsiahle testy v reálnej premávke. Aj preto zatiaľ neoznámili, kedy ho ponúknu v sériových autách. V každom prípade by mohli byť integrované snehové reťaze veľkou výhodou napríklad pre motoristov v horských oblastiach, ktorí by mohli takéto kolesá používať namiesto zimných pneumatík. Nehovoriac o terénnych, špeciálnych či úžitkových autách.