Ceny elektromobilov nie a nie sa priblížiť k autám so spaľovacím motorom. Dokonca v posledných dvoch rokoch výrazne zdraželi. Záujem o ne je len tam, kde môžu zákazníci počítať so štátnymi dotáciami na nákup. Ale aj tie pomaly končia. Posledným príkladom je Nemecko, ktoré od septembra zrušilo štátne stimuly na nákup elektromobilov pre firmy a teraz ukončilo predčasne aj dotácie pre súkromné osoby. Výsledok? Pád predaja elektrických áut. A to hovoríme o trhu s jednou z najvyšších životných úrovní. Jednoducho, elektromobily sú drahé aj pre bohatých. Nieto pre chudobných.

Podobný problém riešia aj Francúzi. Ani tam sa zákazníci nestavajú do radu, aby si zadovážili vysnené elektrické auto. Koncern Stellantis sa síce novým Citroënom ë-C3 snaží stlačiť cenu na 25 000 eur, čo je vo svete elektrických áut naozaj nevídané, ale ani to nestačí, aby sa z tohto modelu stal bestseller. Opäť sú potrebné štátne subvencie. Tou najnovšou je takzvaný „sociálny lízing“, ktorý zavádza od 1. januára francúzska vláda spolu so Stellantisom. O čo ide? Francúzsko chce elektromobily sprístupniť najchudobnejším vrstvám obyvateľstva. Podmienkou je, že žiadateľ nesmie zarábať ročne viac ako 15 400 eur. Priemerný plat vo Francúzsku je pritom 39 800 eur.

O celú transakciu sa postará značkový Stellantis Finance & Services. Štát zaplatí akontáciu do výšky 13 000 eur a nájomca potom platí po dobu minimálne troch rokov už len mesačnú splátku vo výške od 54 do 149 eur. To podľa toho, aký model si vyberie. K dispozícii je osem typov elektromobilov. Od spomínaného Citroënu ë-C3 cez Opel Corsa E, Citroën ë-C4, Opel Mokka E až po Jeep Avenger a Peugeot e-2008. Má to ale háčik. Ročne musíte najazdiť aspoň 8 000 km a vaše zamestnanie musí byť od vášho domova vzdialené viac ako 15 kilometrov. Tým sa počet ľudí, ktorí majú nárok na „sociálny lízing“, zužuje.

Pre modely Opel Corsa E, Opel Mokka E a Citroën ë-C4 je v cene lízingu zarátaná aj nabíjacia stanica. Zákazník platí len za jej inštaláciu. „Sme presvedčení, že naša ponuka, ktorá zahŕňa mestské, ale aj rodinné vozidlá, bude veľmi úspešná,“ ubezpečuje Christophe Musy, riaditeľ Stellantis France. Uvidíme, znie to lákavo. Aj keď ponuka nabíjacích wallboxov sa zdá zbytočná, pretože väčšina Francúzov s takým nízkym príjmom býva v podnájme, a nie v rodinných domoch s garážou. Odkázanosť na verejné nabíjačky je potom drahá. Neodstraňuje to tiež hlavný problém štátnych stimulov. Zbierajú sa totiž na ne opäť aj tí, ktorí o elektromobily nemajú záujem, a navyše deformujú trh.
Za sociálnym lízingom treba hľadať širší kontext. Francúzi sa jednoducho boja, že nezáujem o elektromobily položí ich automobilový priemysel na lopatky. Môžu si teda vybrať, či chcú dať štátne peniaze do elektromobilov, alebo na podporu v nezamestnanosti pre tých, ktorých sa zbaví domáci automobilový priemysel. Pre bohatších má zas Francúzsko v zálohe nový program dotácií na nákup elektromobilov, ktorý sa bude týkať len 24 modelov áut od Stellantisu a piatich od Renaultu. Táto forma podpory však znevýhodní nielen čínske elektromobily, proti ktorým je nový program namierený, ale aj výrobky Volkswagenu či Tesly, ktoré sú produkované v Číne. Dokonca je zo zoznamu vyradená aj Dacia Spring, tá totiž tiež pochádza z ríše stredu.
Koľko stojí sociálny lízing na elektromobily
Značka | Model | Sociálny lízing |
---|---|---|
Citroën | ë-C3 | 54 €/mesiac |
Fiat | 500 | 89 €/mesiac |
Opel | Corsa Electric | 94 €/mesiac |
Peugeot | e-208 | 99 €/mesiac |
Opel | Mokka Electric | 119 €/mesiac |
Citroën | ë-C4 | 129 €/mesiac |
Jeep | Avenger | 149 €/mesiac |
Peugeot | e-2008 | 149 €/mesiac |