Nie je to tak dávno, čo sa po uliciach San Francisca preháňali robotické taxíky spoločnosti Cruise, ktorá je divíziou koncernu General Motors. Išlo o upravené elektrické Chevrolety Bolt vybavené systémom autonómneho riadenia. Od augusta mohli službu využívať platiaci zákazníci, a to 24 hodín denne sedem dní v týždni. Predtým boli jazdy vozidiel s autopilotom povolené len v noci. Stalo sa to, čo mnohí očakávali. Robotaxíky spôsobovali v meste chaos. Známe sú prípady, keď vozidlá reagovali nepredvídateľne, spôsobovali dopravné zápchy, prekážali záchranným zložkám, ako polícii či hasičom, či dokonca vchádzali na miesto ich zásahov. Známy je aj prípad, keď robotický taxík zabil psa.
Tesla sa ‘zbláznila‘ a zabila dvoch ľudí v Číne
Trpezlivosť však došla kalifornskému úradu pre motorové vozidlá DMV až po tom, čo jeden z robotických taxíkov Cruise zrazil 2. októbra na ceste ženu, ktorú predtým zrazilo iné auto. Vodič prvého vozidla z miesta nehody ušiel, na čo vozidlo spoločnosti Cruise nedokázalo správne vyhodnotiť situáciu a zabrzdilo až po tom, čo ženu uväznilo pod sebou a ťahalo ju ešte šesť metrov. Tú museli vyslobodzovať záchranári pomocou špeciálneho vybavenia. Reakcia nedala na seba dlho čakať. DMV v utorok 24. októbra nariadila spoločnosti Cruise, aby z ulíc San Francisca s okamžitou platnosťou stiahla všetky robotické taxíky. Úrad netajil, že tieto vozidlá predstavujú riziko pre verejnosť a že spoločnosť Cruise „skresľovala informácie“ o bezpečnosti novej technológie.
Čítajte viac Robotické taxíky v San Franciscu spôsobili chaos. Odstavil ich festivalCruise sa snažila situáciu zachrániť vyhlásením, že už „pracuje na analýze s cieľom zlepšiť reakcie autonómneho riadenia na tento druh mimoriadne zriedkavej udalosti“, ale dalo sa čakať, že len tak ľahko to neprejde. Trpezlivosť totiž došla aj materskému General Motorsu, ktorý si sľuboval, že divízia Cruise by mohla generovať do konca dekády 50 miliárd dolárov ročne. Do vedenia firmy preto vymenovala nového šéfa Craiga Gliddena a ten odštartoval veľkú čistku. „Padáka“ dostalo celkom deväť vysoko postavených manažérov. Okrem bývalého šéfa Gila Westa aj šéf právneho oddelenia Jeff Bleicha, šéf vládnych záležitostí David Estrada a viceprezident Prashanthi Raman.
Čítajte viac WeRide: Číňania vypustili do mesta svorku strašidelých dodávok„Ako spoločnosť sme sa zaviazali k úplnej transparentnosti, obnove dôvery a k prevádzke na najvyššej úrovni, pokiaľ ide o bezpečnosť, integritu a zodpovednosť,“ napísal v správe Gliden. „V dôsledku toho veríme, že na dosiahnutie týchto cieľov je potrebné nové vedenie.“ Viacero výpovedí malo súvisieť práve s netransparentnými informáciami o nehode a nie s technickými príčinami. Cruise sa jednoducho snažila príčiny nehody bagatelizovať a technológiu preceňovala. „Napriek propagande, ktorú presadzujú technickí manažéri, Cruise práve dokázala svetu, že roboty nie sú schopné sa ani len priblížiť k vysokým štandardom, ktoré spĺňajú ľudskí vodiči,“ povedal John Samuelsen, prezident spoločnosti Transport Workers of America (TWU).
Aká bude budúcnosť robotických taxíkov je dnes nejasné. Cruise musela stiahnuť celú svoju flotilu a odložiť plány na masovú výrobu autonómnych vozidiel z roku 2024 na neskôr. Tiež prehodnocuje plány, podľa ktorých mali robotaxíky premávať v dvanástich ďalších mestách a tiež v dopravných uzloch v Dubaji a Tokiu. Cruise naznačila, že svoje úsilie sústredí na jedno mesto, no neuviedla ktoré. Na to však bude potrebovať povolenia miestnych úradov. Uvidíme, ktoré budú ochotné podstúpiť takýto riziko. Cestná premávka totiž vždy prináša zriedkavé a ťažko predvídateľné situácie. Sú ich tisíce a umelá inteligencia šoférujúca vozidlo na verejnej ceste nedokáže reagovať tak ako vodič za volantom.